بازاریابی دیجیتال

چرا بازاریابی محتوا مهم است؟ راهنمای کامل بازاریابی محتوا

چرا بازاریابی محتوا مهم است؟ راهنمای کامل بازاریابی محتوا

حتما عبارت “محتوا پادشاه است” را شنیده اید.اما چرا بازاریابی محتوا برای بازاریابان مهم است؟ در این پست، با تعریف بازاریابی محتوا، مزایا و چهارچوب های آن و اینکه چگونه می‌توانید یک استراتژی بازاریابی محتوا برای جذب مشتریان ایجاد کنید، به این سوال پاسخ خواهیم داد. همچنین اگر مایل هستید پیاده سازی استراتژی بازاریابی محتوایی خود را برون سپاری کنید شرکت زرگراف آماده کمک به شما در انجام بازاریابی محتوا در رشت و سراسر ایران است.

بازاریابی محتوا چیست و چه چیزی نیست؟

محتوا برای بازاریاب دیجیتال همانند رنگ سیاه برای طراح مد است: یک مفهوم کلاسیک که هرگز کهنه نمی شود. 12 سال پیش، جو پولیزی تعریفی برای بازاریابی محتوا ارائه کرد که همچنان صادق است: «بازاریابی محتوا یک رویکرد استراتژیک بازاریابی است که بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و مداوم برای جذب و حفظ یک مخاطب از پیش تعریف شده متمرکز است – و در نهایت، مشتری را به یک اقدام سودآور سوق می دهد.»

به اندازه کافی ساده به نظر می رسد، درست است؟ فقط برای اینکه مطمئن شوید که واقعاً آن را به خوبی درک کرده اید، بد نیست نگاهی بیندازیم به این که این نوع بازاریابی چیست و چه چیزی نیست.

بازاریابی محتوا چه چیزی است؟

ارائه ارزش، به شکل رایگان. «ببخش و دریافت خواهی کرد» یکی از شعارهای بزرگ تولید محتوا است.

یک سرمایه گذاری بلند مدت. برخی از شرکت ها با تمام اشتیاق در دنیا شروع به نوشتن یک وبلاگ می کنند و پس از چند ماه که نمی توانند نتایج ملموسی بدست آورند ، منصرف می شوند. این یک اشتباه بزرگ در بازاریابی محتواست! قبل از اینکه وارد عمل شوید، باید کاملاً درک کنید که برای به دست آوردن بهترین نتایج، باید ثابت قدم باشید و برای بلندمدت فکر کنید.

یک تلاش تیمی. اگر به تمام افراد مختلفی که در شرکت شما کار می کنند فکر کنید، مطمئناً متوجه خواهید شد که همه می توانند دیدگاه های جدید و تازه ای در مورد محتوای شما ارائه دهند. اگرچه بخش اعظم مسئولیت به بخش بازاریابی تعلق دارد، مشارکت دادن کل تیم، می تواند محتوای شما را بسیار جذاب تر می کند.

بازاریابی محتوا چه چیزی نیست؟

فقط نوشتن مقاله نیست. وقتی به این نوع بازاریابی فکر می کنیم، اغلب فقط به اولین قدم فکر می کنیم: ایجاد محتوای مرتبط با برندمان. در حالی که بازاریابی محتوا یک استراتژی محتوا کامل است که از چهار مرحله تشکیل شده است: ایجاد ترافیک، تولید سرنخ، پرورش سرنخ و ایجاد مشتری.

تبلیغات بومی نیست. اگرچه این دو ویژگی های مشترکی دارند، اما تبلیغات بومی از دو جنبه عمده با بازاریابی محتوا متفاوت هستند: اول اینکه، تبلیغات بومی مبتنی بر پرداخت هزینه به دیگران است (برخلاف انتشار در کانال های خودمان) و دوم, از مخاطبان از قبل موجود استفاده می کند بر خلاف بازاریابی محتوا که مخاطب جدید می سازد.

بازاریابی درونگرا نیست. بازاریابی محتوا یک روش بازاریابی درونگرا است، اما لزوما برعکس این موضوع صادق نیست. مفهوم بازاریابی درونگرا شامل تمامی اقدامات برای جذب مشتریان به کسب و کار شما، از جمله ابزارهای سنتی تر مانند تبلیغات است.

کپی رایتینگ (تبلیغ نویسی) نیست. تسلیم وسوسه استفاده از وبلاگ خود به عنوان بهانه ای برای فروش نشوید! بازاریابی محتوا حول محور کمک و حمایت از کاربر می چرخد. شعارها و مونولوگ های بیش از حد برای فروش نتایج موفقی برای برند شما به همراه نخواهد داشت.

 

بیشتر بخوانید: تبلیغ نویسی چیست؟ 5 نکته طلایی برای تبلیغ نویسی

 

استراتژی های بازاریابی محتوا

مزایای بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یک سرمایه گذاری بلند مدت است که به زمان و منابع نیاز دارد. در اینجا برخی از مزایای یک استراتژی محتوای خوب آورده شده است:

جلب اعتماد کاربران. انتشار منظم محتوای با کیفیت به کاربران این امکان را می دهد که بدانند می توانند به برند شما اعتماد کنند. مهم تر از آن، وقتی به صورت رایگان به آنها کمک می کنید، وقتی آنها به شما پول می دهند حتما مطمئن خواهند بود که چیزهای با ارزشی دریافت می کنند.

معرفی شدن به عنوان یک متخصص در زمینه کاری خود. اگر بتوانید زمانی که یک روزنامه مقاله ای در مورد صنعت شما می نویسد، یا زمانی که کسی اطلاعاتی در مورد موضوع خاصی می خواهد، “آنجا” باشید، به رسمیت شناخته شده و اعتبار کسب خواهید کرد و خود را به یک متخصص در زمینه کاریتان تبدیل خواهید کرد.

بهبود استراتژی بلند مدتان. با یک برنامه محتوایی توسعه‌یافته، می‌توانید راحت تر درک کنید بازاریابی شما به چه سمتی می‌رود و چه کاری را در چه زمانی باید انجام دهید.

موقعیت یابی شما در موتور جستجو (SEO) را بهبود می بخشد. انتشار منظم محتوا یک راه مطمئن برای جلب نظر گوگل به شما است. اگر بتوانید محتوای خود را در بین اولین نتایج موتورهای جستجو قرار دهید، به منبع باورنکردنی ترافیک رایگان دسترسی خواهید داشت.

باعث ایجاد مشتری و فروش می شود. در نتیجه همه موارد فوق، فروش شما افزایش می یابد و کاربران بیشتری از وب سایت شما بازدید می کنند و بیشتر به شما اعتماد می کنند. با این وجود، اگر می‌خواهید استراتژی شما واقعاً کارساز و مؤثر باشد، مراحل بعدی در قیف تبدیل بازاریابی محتوا را که قبلاً ذکر کردیم (تولید سرنخ، پرورش سرنخ، تولید مشتری) را فراموش نکنید.

اصول بازاریابی محتوا

اگر هنوز مفهوم بازاریابی محتوا مبهم به نظر می رسد، در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا درک خود را از بازاریابی محتوا تقویت کنید:

راهی برای افزودن ارزش به شکل رایگان است. به عبارت دیگر، شما می دهید تا به دست آورید. این یک سرمایه گذاری بلند مدت است. هنگام انتخاب بین گزینه های مختلف در جعبه ابزار بازاریابی خود، باید بدانید که چه ابزارهایی راه حلی سریع به همراه خواهند داشت و کدام یک راه حل طولانی مدت ارائه می دهند. به خاطر داشته باشید که احتمالاً در ماه های اول نتایج سودآوری نخواهید دید، اما چشم خود را به جایزه نگاه دارید و انگیزه خود را از دست ندهید.

خیلی بیشتر از نوشتن مقاله است. محتوا در اشکال و فرم های مختلفی وجود دارد. مطمئناً به پست های وبلاگ شما محدود نمی شود. در حقیقت، یک استراتژی بازاریابی محتوای کامل دارای چهار مرحله است: تولید ترافیک، تولید سرنخ، پرورش سرنخ و تبدیل مشتری. در بخش بعدی بیشتر به دنیای بازاریابی محتوا نگاه خواهیم کرد.

تبلیغاتی نیست برخلاف تمرکز بر فروش مستقیم چیزی، محتوای شما باید بر ارزش افزوده تمرکز کند. هیچ چیز بدتر از یک زمان بندی فروش ضعیف نیست. دست یاری باشید، از کاربران خود حمایت کنید و معتبر باشید. با شعار صحبت نکنید.

دنیای بازاریابی محتوا

معمولاً وقتی در مورد بازاریابی محتوا صحبت می کنیم، به یک استراتژی کاملاً مشخص بر اساس انتشار در کانال های خودمان اشاره می کنیم. اگر دیدگاه جامع تری داشته باشیم، می بینیم که چگونه تکنیک های مختلف و استراتژی های مختلف وارد حوزه بازاریابی محتوا می شوند. بگذارید چند نمونه را به شما نشان دهیم:

اسپانسر شدن برند. هنگامی که یک نام تجاری حامی یک رویداد است، خود را با محتوای خاصی (مضامین و پیام‌هایی که در رویداد مطرح می‌شود) مرتبط می‌کند که ارزش‌ها و روحیه آن را منعکس می‌کند. حمایت های مالی شکلی غیرمستقیم از تولید محتوای مرتبط است.

تبلیغات بومی. تبلیغات بومی شکلی از تبلیغات پولی است که در آن محتوا را در یک رسانه بیرونی شرکت منتشر می کنید. این محتوا نشان دهنده نوع رسانه ای است که در آن منتشر می شود و به مخاطبان ارزش می بخشد.

رسانه های اجتماعی. از شبکه های اجتماعی می توان برای انتشار محتوای برندینگ و همچنین ایجاد محتوا به طور مستقیم برای کانال های خاص استفاده کرد. هر شبکه اجتماعی ویژگی های منحصر به فردی را با توجه به قالب محتوا ارائه می دهد، بنابراین بهترین راه حل های خلاقانه با آنها سازگار خواهد شد.

وبلاگ نویسی مهمان وبلاگ نویسی مهمان شامل انتشار محتوای ایجاد شده توسط نمایندگان برند برای وبلاگ های مهم در این بخش است. به این ترتیب، می توانید خود را در معرض مخاطبان جدید قرار دهید و سئو سایت را با ایجاد بک لینک به سایت خود بهبود بخشید. همچنین می تواند به شما کمک کند تا به عنوان یک متخصص در یک موضوع شناخته شوید و با دیگران ارتباط برقرار کنید.

 

بیشتر بخوانید: راهکار های جلوگیری از فضاهای خالی در تقویم محتوایی

محبوب ترین فرمت های محتوای برند

وبلاگ ها. اگرچه چندین دهه است که وجود دارند، اما هنوز یکی از راه های مورد علاقه ما برای دریافت محتوا هستند. کلید یک وبلاگ موفق این است که به طور منظم و مداوم در آن محتوا منتشر کنید، دسته بندی ها و برچسب ها را به خوبی سازماندهی کنید و روی مقالات با کیفیت بالا سرمایه گذاری کنید. تولید محتوای «پرکننده» ممکن است ارزان‌تر باشد، اما در درازمدت برای شما هزینه خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی: اهمیت تاپیک کلاستر یا خوشه موضوعی در سئو و راهنمای اجرای آن

گزارش‌ها، کاغذهای سفید و سایر فایل‌های PDF قابل دانلود. این نوع محتوا برای افرادی که به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد یک موضوع خاص هستند، ارزش زیادی ارائه می دهد و کمک بزرگی در جایگاه شما به عنوان یک متخصص صنعت است. آنها همچنین یک راه بسیار کارآمد برای دریافت ایمیل مشتریان بالقوه و جزئیات تماس اولیه هستند.

خبرنامه ها. هنگامی که توانستید یک پایگاه داده از افرادی که به طور بالقوه به برند شما علاقه مند هستند جمع آوری کنید، خبرنامه ها راهی عالی برای حفظ ارتباط هستند. می توانید از آنها برای تبلیغ بهترین محتوای وبلاگ خود استفاده کنید.

فیلم ها. ویدیو همچنان یک ترند است و در بین کاربران محبوبیت بیشتری پیدا می کند. قالب‌هایی مانند آموزش‌های ویدیویی در موقعیت‌یابی برند شما بسیار موثر هستند، در حالی که پخش زنده یک راه عالی و خلاقانه برای دستیابی به مخاطبان و نشان دادن خودانگیختگی شماست.

اینفوگرافیک. افزودنی عالی برای وبلاگ شما برای اینکه به راحتی در رسانه های اجتماعی قابل اشتراک گذاری باشد.

ایده های الهام بخش برای بازاریابی محتوای

از سوالات متداول برای ایجاد محتوا در وبلاگ خود استفاده کنید. به 20 سوال متداول در مورد محصول یا خدمات خود فکر کنید و اینکه چگونه می توانید به روش آموزشی به آنها پاسخ دهید. به این ترتیب شما برای 20 پست ایده دارید! علاوه بر اینکه منبع خوبی از محتوای مفید است، به شما در صرفه جویی در وقت در خدمات مشتری کمک می کند, دفعه بعدی که یکی از این سوالات را از طرف مشتری دریافت کردید، فقط باید لینک حاوی پرسش و پاسخ را را ارسال کنید.

برای نمایش پیشنهادات ویژه، فایل‌های GIF را در ایمیل‌های خود قرار دهید. GIF ها راه ساده ای برای برقراری ارتباط با مصرف کنندگان و صحبت کردن با آنها به زبان خودشان هستند.

برای ایجاد محتوای ویدیویی با اینفلوئنسرها مشارکت کنید. محتوای ویدیویی جذاب است، اما تولید آن دشوار است. برای آسان‌تر کردن کار، می‌توانید از اینفلوئنسرها کمک بگیرید.

از قدرت میم ها در فیس بوک استفاده می کند. میم، طبق تعریف، یک پدیده ویروسی است. آیا عکس یا فیلمی روی پروفایل همه دوستان شما در گردش است؟ چگونه می توانید از آن به شیوه ای طنز برای برند خود استفاده کنید؟ خلاق باشید و به یاد داشته باشید که هدف در اینجا فروش نیست، بلکه گرفتن لایک است.

در مورد اشتباهات و شکست های خود بنویسید. شکست ها و خطاها معمولا بیشتر از موفقیت ها درس می دهند. اغلب برندها و شرکت ها مصمم هستند که تصویری ایده آل از خود ارائه دهند، اما واقعیت این است که همه اشتباه می کنند و کامل بودن قابل اعتماد نیست. بنابراین در مورد اشتباهات خود در وبلاگ خود صحبت کنید! خوانندگان شما از صداقت شما قدردانی خواهند کرد.

یک وبینار ترتیب دهید. آموزش یکی از با ارزش ترین اشکال محتوایی است که می توانید به دنبال کنندگان خود بدهید. شرکت شما در چه زمینه ای متخصص است؟ به این فکر کنید که چگونه می توانید این تخصص را از طریق یک وبینار 30 تا 60 دقیقه ای بیان کنید. به این ترتیب می توانید مستقیماً با شرکت کنندگان در تعامل باشید و به سوالات آنها به صورت بلادرنگ و رایگان پاسخ دهید. این یک راه عالی برای قرار دادن خود در جایگاه یک متخصص است.

نحوه پیاده سازی بازاریابی محتوا

نحوه پیاده سازی بازاریابی محتوا

کلیدهای موفقیت زیادی برای محتوای شما وجود دارد، اما اگر قرار باشد که تنها مهم ترین مورد آن عنوان شود، آن “داستان سرایی”.

همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم، فروش مستقیم با بازاریابی محتوا کار نمی کند. چون این روش به هدف برقراری ارتباط واقعی با مخاطبان و ارزش افزوده نمی رسند. برای دسترسی به مشتریان خود، باید اصیل و صادق باشید. به آنها نشان دهید که تنها به نفع آنها کار می کنید و هیچ برنامه پنهانی ندارید. این کار را با اجتناب از تبلیغات مزاحم انجام دهید و در عوض به تجربه کاربر کمک کنید.

از عناوین و مقدمه ها برای جذب کاربران استفاده کنید. در دریای محتوا برجسته شوید. مقدمه و عنوان شما شناورهای شما در اقیانوس هستند. عنوان و مقدمه باید تعادل خوبی بین دو عامل ایجاد کند: جذابیت و توصیف آنچه در راه است. به طور خلاصه به روشی جذاب و مناسب، نوع محتوایی را که خواننده می‌تواند منتظر آن باشد، مشخص کنید.

وضوح را در اولویت قرار دهید. بهترین شیوه‌ها شامل انتخاب حقایقی است که بیشترین ارتباط را دارند و به روشی واضح و ساده ارتباط برقرار می‌کنند. وقتی در مورد مطالعه در اینترنت صحبت می کنیم، بیان ساده از همیشه مهمتر می شود. سعی کنید از پاراگراف های کوتاه استفاده کنید و عناصری را اضافه کنید تا مطالعه مطالب را ساده تر کند. مثل بولت پوینت ها!

تمرکز داشته باشید. نحوه بیان محتوا به اندازه خود محتوا مهم است. در بسیاری از موارد، تفاوت بین یک رسانه یا رسانه دیگر، خود اخبار یا حقایق نیست، بلکه دیدگاه متمایز رسانه است. به این فکر کنید که صدای برند شما چیست و چرا این گونه فکر می کند.

مختصر باشد. زیبایی در اختصار نهفته است

تصاویر. می گویند ارزش یک عکس بیشتر از هزار کلمه است. گالری‌های عکس، اینفوگرافیک‌ها و ویدیوها محتوا را ارزشمندتر و جذاب‌تر از متن ساده می‌کنند.

استراتژی های جذب مشتری با بازاریابی محتوا

زمانی که استراتژی بازاریابی محتوای خود را برنامه ریزی می کنید، می توانید روی چیزهای زیادی تمرکز کنید و مطمئن باشید استراتژی محتوایی شما با استراتژی ها و اهداف بازاریابی دیجیتال شما به طور کلی هم راستا باشد. توصیه اصلی من این است که ساده شروع کنید و همیشه چهار مرحله ای را که در بالا ذکر کردیم را در ذهن داشته باشید. در اینجا چند ایده وجود دارد:

بهترین محتوای ممکن را ایجاد کنید. اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری بلندمدت مورد نیاز این نوع بازاریابی را انجام دهید، آن را به خوبی انجام دهید! شما به محتوای خود برای تحت تاثیر قرار دادن کاربران نیاز دارید، به طوری که آنها آن را به دوستان خود توصیه کنند و شما را به عنوان یک مرجع بینند.

فقط بر ترافیک تمرکز نکنید، بلکه روی تبدیل ها نیز تمرکز کنید. ترافیک و بازدیدکنندگان به تنهایی برای شما سود چندانی نخواهد داشت. از سوی دیگر، سرنخ ها برای شما بسیار مفید هستند. به همین دلیل است که باید مطمئن شوید که یک استراتژی دارید تا بازدیدکنندگان را وادار کنید اطلاعات تماس خود را برای شما بگذارند و در ازای آن چیزی ارزشمند به آنها پیشنهاد دهند.

در سئو سرمایه گذاری کنید. برای اینکه محتوای شما به راحتی پیدا شود و مرتبط باشد، باید به خوبی برچسب گذاری شود و از نوعی دستورالعمل موقعیت یابی پیروی کند. از تاکتیک هایی مانند پر کردن کلمات کلیدی و سئوی Black Had خودداری کنید. اگر از همان ابتدا مراقب این موضوع باشید، خیلی زودتر تاثیرات محتوای خود را خواهید دید.

بلند مدت فکر کنید برنامه ریزی نیمی از کار است. برای اینکه پست شما ثابت و قابل اعتماد باشد، باید تقویم سرمقاله خود را از قبل سازماندهی کنید.

روندهای بازاریابی محتوا برای سال 2022

فروش مهمترین معیار در بازاریابی محتوا است

در بازاریابی محتوا، معیارهای زیادی برای انتخاب وجود دارد، اما دانستن اینکه کدام یک از آنها را تجزیه و تحلیل کنید، ممکن است دشوار باشد. نگران نباشید، فقط باید بدانید کدام یک برای کارشناسان بازاریابی مهم است: فروش. طبق گزارش Hubspot در سال 2021، محتوا عمدتاً برای فروش تولید می شود.

اتوماسیون شناختی برای گردش کار (هوش مصنوعی و یادگیری ماشین)

خودکار کردن فرآیندها دشوار است زیرا بسیاری از گردش کارها به مداخله انسانی نیاز دارند. برای غلبه بر این مانع، یادگیری ماشین را در فرآیندهای بدون ساختار بگنجانید تا یک عنصر شناختی را اضافه کنید که به درک اطلاعات کمک می کند. بسته به موقعیت شرکت شما، راه حل های مختلفی برای ترکیب اتوماسیون شناختی برای تفسیر داده های بدون ساختار وجود دارد. نیازی نیست کل ساختار شرکت خود را از بالا به پایین بازنگری کنید، اما می توانید ابزار مناسب خود را پیدا کنید.

آمار بازاریابی محتوا

بر اساس گزارش HubSpot ” در مورد وضعیت بازاریابی محتوا در سال 2022″، برخی از آمارها در مورد آینده بازاریابی محتوا آورده شده است.

  • بیش از 60 درصد از بازاریابان موفقیت استراتژی بازاریابی محتوای خود را از طریق فروش می سنجند.
  • سه هدف اصلی که بازاریابان از طریق بازاریابی محتوای موفق به آن دست پیدا می کنند، ایجاد آگاهی از برند، ایجاد اعتبار و اعتماد، و آموزش مخاطبان است.
  • برترین فناوری‌هایی که سازمان‌های B2B برای تکمیل بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند، ابزارهای تحلیلی، انتشار رسانه‌های اجتماعی و نرم‌افزار بازاریابی ایمیلی هستند.

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *