کسب و کار

مقایسه کسب و کار دیجیتال و سنتی

مقایسه کسب و کار دیجیتال و سنتی

قبل از مقایسه کسب و کار دیجیتال و سنتی به تعریف کسب و کار دیجیتال می پردازیم:

کسب و کار دیجیتال

کسب و کار دیجیتال یا الکترونیک عبارت است از کاربردی کردن کلیه سیستم‌های اطلاعاتی برای تقویت و کنترل فرایندهای کسب و کار. امروزه این فرایندها با استفاده از تکنولوژی‌های مبتنی بر وب توسعه می‌یابند. کسب و کار دیجیتالی در یک تعریف ساده واژه‌ای به معنی انجام کسب و کار با استفاده از ارتباطات راه دور و ابزارهای مرتبط است. تجارت الکترونیک از این دست دارای مفهومی کوچک‌تر و محدودتر نسبت به کسب و کار دیجیتالی است. در تجارت دیجیتال حتماً باید بین دو طرف پول رد و بدل شود (تا به مفهوم تجارت برسیم) ولی در کسب و کار الکترونیک لازم نیست پولی مبادله گردد. به عنوان مثال دادگاهی که در آن محاکمه از طریق فضای اینترنتی انجام می‌گردد کسب و کار الکترونیک محسوب می‌شود.

مقایسه کسب و کار دیجیتال و سنتی چیست؟

تفاوت اول: انگیزه

کسب و کارهای تجاری سنتی، به لحاظ انگیزه های فعالیت، با کسب و کارهای آنلاین متفاوت هستند. در واقع کسب و کارهای آنلاین طیف وسیعی از فعالیت های تجاری را در بر می گیرند. فعالیت های استارتاپی، کارآفرینی های آنلاین، تجارت الکترونیک ، بازاریابی آنلاین مبتنی بر وب سایت ها و شبکه های اجتماعی و… پیکره و کالبد فعالیت ها و کسب و کارهای آنلاین را تشکیل می دهند.

بر همین اساس است که این نوع فعالیت ها با دادوستدهای حضوری و فعالیت هایی که بر پایه تضمین های بازار جهت دهی می شوند از لحاظ زیرساختی متفاوت هستند. انگیزه هایی که فعالیت های تجاری آنلاین را شکل می دهند، اغلب بر پایه ایده های نوین و جدید شکل گرفته اند و جالب تر اینکه در همه جای جهان جوان تر ها را به سمت خود جذب می کنند.

براساس آمارهای منتشر شده توسط نشریه فوربس در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۶۰ درصد از فعالیت های تجارت الکترونیک و آنلاین توسط کارآفرینان و تجار جوان انجام شده است؛ افرادی که دامنه سنی آنان بین ۲۵ تا ۴۵ سال است.

از سوی دیگر، نوع فعالیت های تجاری سنتی به لحاظ محتوا و انگیزه های شغلی به واسطه تجارب حضور در بازار و روابط مؤثر اقتصادی شکل می گیرد و بر همین اساس است که قشر فعال در این حوزه را افرادی با انگیزه های سنتی و با دامنه سنی بالاتر تشکیل می دهند.

تفاوت دوم: سود دهی

نگاهی به وضعیت سوددهی کسب و کارهای آنلاین و سنتی مشخص می کند که این دو شیوه فعالیت، تا چه حد مکمل هستند و در عین حال تفاوت های قابل توجهی دارند

تفاوت های کسب و کار سنتی و دیجیتال : کسب و کارهای سنتی اغلب براساس برنامه های قبلی و با اهداف از پیش تعیین شده شکل می گیرند. درحالی که کسب و کارهای آنلاین بر پایه اندکی ریسک پذیری و البته جسارت در انجام پروژه های نامعلوم طراحی می شوند. اما چگونه کسب و کارهای سنتی و آنلاین از یکدیگر پشتیبانی می کنند؟

بسیاری از سرمایه های مادی و پشتوانه های فعالیت های استارتاپی و ریسک پذیر توسط کسب و کارهایی که کارکردی غیر مدرن دارند تأمین می شود. از سوی دیگر، گاهی هزینه های سرمایه گذاری و تولید برخی فعالیت های تجاری سنتی با میزان خروجی آنها برابری می کند. بر همین اساس است که شکست های تجاری فعالیت های سنتی بسیار سنگین تر از فعالیت های تجاری مدرن است.

درواقع فعالیت های تجاری آنلاین، فشار کمتری را پس از هر مرحله از شکست متحمل می شوند. البته این به آن معنا نیست که فعالیت های تجاری آنلاین ریسک شکست مالی کمتری دارند. برای مثال وب سایت های خرده فروشی آنلاین مشهوری مثل آمازون گاه با سودی بسیار بالاتر از شرکت های سنتی فعالیت می کنند.

تفاوت سوم: انحصارات، مقررات و تبعیض های بازار

کسب و کارهای مبتنی بر بازارهای سنتی، اغلب در انحصار عده یا مجموعه ای مشخص هستند. درواقع فعالیت در این بازارها بی شباهت به دست و پا زدن در امواجی متلاطم نیست؛ امواجی که از هر سوی بازار به قایق در حال حرکت کسب و کاری مشخص فشار وارد می کنند.

اما وضعیت کسب و کارهای بازار سنتی اندکی بازتر و آزاد تر است. درواقع شدت انحصاری بودن بازارهای سنتی گاه تا حدی بالاست که افراد تازه وارد با شکست، سرخوردگی و ناامیدی از فضای کسب و کار خود روبه رو می شوند. فضای بازتر برخی کسب و کارهای آنلاین اما، گاه نتایجی منفی دارد. برخی شرکت های آنلاین به سبب آشنا نبودن با قوانین تجارت آنلاین و خروج از عرف، وارد چرخه باطل مشکلات اداری، اجتماعی و اقتصادی می شوند.

تفاوت چهارم: هزینه تبلیغات

قیمت، عامل مهمی در تیره کردن خط بین تبلیغات دیجیتالی و سنتی است به خصوص اگر بودجه یک بازاریابی کوچک را داشته باشید. اگرچه نرخ تبلیغات دیجیتالی در تلویزیون و مطبوعات کمتر از تبلیغات سنتی و قدیمی است، اما هزینه تولیدات برای کمپین های دیجیتالی توسعه یافته توسط عوامل به طور برجسته ای بالاست. تبلیغات دیجیتالی نسبت به تبلیغات سنتی کار بیشتری می طلبد. البته، ترکیب نرخ تبلیغات دیجیتالی پایین و کاهای خلاقانه ای که خود نیز میتوان آن را انجام داد باعث شده است که بسیاری از شرکت ها کمپین هایی را اداره کنند که با رسانه ی قدیمی قادر به انجام آن نبودند.

ترکیب تبلیغات مدرن و سنتی

ترکیب تبلیغات سنتی با رسانه های دیجیتالی ،فرم قوی تری از ارتباطات را نسبت به تبلیغات سنتیِ صِرف، ارئه می دهد. می توانید از تبلیغات سنتی برای تبلیغ یک محصول یا پیشنهادی که نیازمند پاسخ مشتری های آینده را دارد استفاده نمایید. تبلیغ شما باید مشتریان آینده را به سوی وبسایت هدایت کند جایی که شما در آن می توانید داده های بیشتری را بدست آورید. حتی می توانید از اطلاعات مشتریان برای شخصی سازی محتوایی که شما در آینده به عنوان قسمتی از برنامه برای ایجاد روابط با مشتریان می خواهید نیز استفاده کنید.

خب به پایان مقایسه کسب و کار دیجیتال و سنتی رسیدیم حالا:

کدام یک از روش‌های بازاریابی برای راه‌اندازی کسب و کار بهتر است؟

بیشتر کسب و کارها ،یکی از روش‌های بازاریابی را به دیگری ترجیح می‌دهند و عقیده دارند که یکی از همه بهتر است. مؤثر بودن یکی از روش‌ها در حصول نتیجه به این معنی نیست که ادغام آن با دیگر نظرات نمی‌تواند مؤثر باشد. به‌عنوان مثال، یک آگهی که در تلویزیون می‌تواند بسیار به چشم بیاید در یوتیوب هم ممکن است به همان میزان دیده شود.

مسئله این نیست که کدام نوع بازاریابی واقعا بهترین روش است؛ بلکه سؤال این است که کدام روش بهترین راه دستیابی به بازار هدف و جذب مشتریان برای خرید از شماست. احتمال مؤثر واقع شدن هر دو روش بازاریابی اینترنتی و سنتی وجود دارد.

به دلیل مقرون‌ به‌ صرفه و مؤثر تر بودن بازاریابی اینترنتی، متخصصان توصیه می‌کنند در ترکیب روش‌های بازاریابی خود از قانون ۸۰/۲۰ استفاده کنید. ۸۰ درصد زمان و بودجه خود را صرف بازاریابی اینترنتی و ۲۰ درصد آن را به بازاریابی سنتی اختصاص دهید.

در آخر، تصمیم با شماست. گنجاندن تحقیقات بازار در طرح بازاریابی به شما کمک می‌کند تا بهترین راه دستیابی به بازار هدف خود را شناسایی کنید.

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *