بازاریابی کسب و کار

چگونه گام به گام اهداف کسب و کار خود را تعریف کنید

چگونه گام به گام اهداف کسب و کار خود را تعریف کنید

تعیین اهداف کسب و کار در شکل دادن به استراتژی کلی بازاریابی مهم است. در این پست، هر آن چه را که برای انجام موفقیت آمیز تعریف اهداف کسب و کار باید انجام دهید را به شما خواهیم گفت!

اهداف کسب و کار به چه منظوری مشخص می شود؟

اهداف کسب و کار چندین کارکرد را در یک شرکت انجام می دهند، از جمله:

به تصمیم گیری  جهت می دهند. اهداف کسب و کار به تعریف کل استراتژی بازاریابی شرکت کمک می کند. اگر اهداف کوتاه و بلندمدت را به طور منظم تعریف کنید و نتایج را رصد کنید، اطلاعات با کیفیت زیادی خواهید داشت که می توانید بر اساس آن تصمیم بگیرید.

تلاش ها را متمرکز می کنند. به این ترتیب، همه تیم در جهت یک هدف کار می کنند.

ماموریت و بیانیه چشم انداز یک شرکت را با کار روزانه تیم مرتبط می کنند. با تعریف اهداف کوتاه مدت و بلند مدت، همه اعضای تیم می دانند که چه کاری باید انجام دهند و چه زمانی باید آن را تکمیل کنند.این امر باعث می شود که کارمندان نسبت به کار خود تردید کمتری داشته باشند و باعث می شود آنها احساس کنند که بخشی از موفقیت شرکت هستند.

به تعریف زنجیره ای از مسئولیت از مدیران تا کارگران کمک می کنند: به هر فرد مجموعه ای از وظایف و اهداف فردی اختصاص داده می شود، بنابراین مدیران می توانند عملکرد را راحت تر اندازه گیری کنند و زمینه های بالقوه برای بهبود را به سرعت شناسایی کنند.

اندازه گیری عملکرد در زمینه های مختلف را ممکن می سازند: در کنار این، می توان اقدامات اصلاحی انجام داد.

مطلب پیشنهادی: 7 استراتژی برای جذب و حفظ مشتریان

انواع اهداف تجاری

اهداف تجاری بر اساس بازه زمانی

اهداف کوتاه مدت به یک دوره زمانی خاص، از چند روز تا یک سال اشاره دارد. این اهداف معمولاً به اهداف بلندمدت یا کلی مربوط می شوند و به عنوان پله هایی برای دستیابی به اهداف بلند مدت عمل می کنند.

نمونه هایی از چنین اهدافی عبارتند از: «استخدام یک تحلیلگر داده برای بخش بازاریابی در این ترم»، «افزایش فروش این محصول در ایالات متحده تا 10 درصد در سال جاری» یا «انجام 100 نظرسنجی رضایت از کارکنان در این هفته».

از سوی دیگر اهداف بلند مدت به ماموریت و چشم انداز کلی شرکت اشاره دارد. دوره های زمانی اهداف بلند مدت کمتر مشخص و طولانی تر هستند، به عنوان مثال، “10 سال آینده”. آنها به‌عنوان نقشه‌ای برای هدایت کسب‌وکار در مسیر درست عمل می‌کنند، نه به‌عنوان راهنمایی برای اقدامات ملموس و فوری. با این حال، مهم است که آنها به خوبی تعریف شده باشند و اطمینان حاصل کنید که اهداف کوتاه مدت با این چشم انداز کلی تر همسو هستند.

برخی از نمونه‌های اهداف بلندمدت می‌تواند «شرکتی نوآور در فناوری‌های تولیدی»، «ارائه راه‌حل‌های حمل‌ونقل پایدار به ساکنان شهرهای بزرگ» یا «پیشرو شدن در ورزش زنان» باشد.

اهداف تجاری بر اساس سلسله مراتب

اهداف استراتژیک یا کلی: این اهداف با اهداف بلندمدت مطابقت دارند، زیرا معمولاً یک چارچوب زمانی 5 تا 10 ساله دارند، با مأموریت و چشم انداز کسب و کار همسو می شوند و جهت کلی را تعیین می کنند. از تعیین اهداف استراتژیک بیش از حد به طور همزمان خودداری کنید، زیرا آنها می توانند تیم را به جهت مخالف بکشانند.
اهداف تاکتیکی: اینها یک چارچوب زمانی میان مدت، معمولاً بین 2 تا 5 سال، دارند و به بخش های مختلف شرکت اختصاص داده می شوند. عملکرد آنها حمایت از اهداف استراتژیک است.
اهداف عملیاتی: در نهایت، اینها ملموس ترین اهداف هستند و ارتباط نزدیک تری با وظایف خاص دارند. آنها یک بازه زمانی یک ساله یا کمتر دارند و مدیران بسیار مشخصی دارند، گاهی اوقات حتی یک کارمند.

چگونه به درستی اهداف تجاری شرکت خود را تعریف کنید

مدل SMART

مدل SMART یک مرجع کلاسیک برای تعریف اهداف تجاری شرکت است. بر اساس آن، اهداف باید این ویژگی ها را داشته باشند تا مفید واقع شوند:

مشخص. هدف همیشه باید به این سوال پاسخ دهد که “به چه چیزی می خواهیم دست یابیم؟ به این ترتیب، شما قادر خواهید بود تا حد امکان هدف را مشخص کنید.

قابل اندازه گیری. اهداف باید به مجموعه‌ای از معیارهای عینی و قابل اندازه‌گیری ترجمه شوند تا بتوانید نتایج را برای تعیین اینکه آیا به آنها دست می‌یابید یا خیر، نظارت کنید.

قابل دستیابی. تعیین اهداف غیر واقعی یک اشتباه است زیرا فقط به ناامیدی منجر می شود. اهداف باید به وضعیت بازار و منابع موجود پاسخ دهند تا قابل دستیابی باشند. در واقع، ترجیح داده می شود چندین هدف کوچک یا نقطه عطف در طول مسیر تعیین کنید تا انگیزه تیم حفظ شود.

مرتبط. هدف باید با ماموریت، چشم انداز و اهداف کلی شرکت مرتبط باشد و هم برای برند و هم برای مشتریان مهم باشد.

به موقع. اهداف باید با یک چارچوب زمانی خاص همراه باشند زیرا این تنها راه برای اندازه گیری صحیح نتایج است. علاوه بر این، داشتن مهلت به تمرکز بر روی اقداماتی که باید انجام شوند کمک می کند.

علاوه بر این ویژگی ها، دو مورد دیگر نیز وجود دارد که باید برای تعیین بهترین اهداف ممکن برای کسب و کار مورد توجه قرار گیرند:

اهداف باید بلندپروازانه باشند: برای الهام بخشیدن به تیم، اهداف باید چالش برانگیز باشند، شامل مقدار مشخصی از تلاش و روحیه موفقیت باشند. هدف دستیابی به نتایج بزرگتر از جایی است که شروع کرده اید.

اهداف باید میان کل تیم به اشتراک گذاشته شود: شما باید تلاش کنید تا اهداف را به وضوح به همه کارکنان منتقل کنید و آنها را درگیر کنید. برای انجام این کار، شما باید بتوانید اهداف کلی را به ماموریت های خاص برای هر بخش و شخص تبدیل کنید.

چه عناصری باید درون یک هدف تجاری تعریف شوند؟

  • هنگام تعیین اهداف مختلف کسب و کار خود، همیشه باید عناصر زیر را در نظر بگیرید:
  • تاریخ شروع و تاریخ دستیابی هدف (همانطور که در مدل SMART بحث کردیم).
  • منابع مورد نیاز برای دستیابی به هدف، چه در قالب پرسنل و چه مواد، تجهیزات، نرم افزار، ابزار و غیره.
  • بودجه تخصیص یافته به هدف: در نظر گرفتن منابع لازم و هرگونه رویداد پیش بینی نشده ای که ممکن است رخ دهد.
  • اقدامات یا وظایفی که برای دستیابی به هدف باید انجام شود و افراد مسئول آنها.
  •  یک هدف دقیق, برای مثال: اگر هدف بستن X فروش قبل از پایان سه ماه است، می‌توانید اهداف هفتگی را تعیین کنید تا رسیدن به هدف بزرگ‌تر را آسان‌تر کنید.
  • ابزارهایی که قرار است برای سنجش میزان دستیابی به هدف و تعداد دفعات ایجاد گزارش یا جلسات بعدی استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: چگونه یک کسب و کار راه اندازی کنیم: مراحل و منابع کامل

30 نمونه از اهداف تجاری

در نهایت، اجازه دهید به چند نمونه از اهداف تجاری احتمالی نگاه کنیم. این فقط یک توصیف کلی است. همانطور که در بالا توضیح دادیم، برای تبدیل آنها به اهداف واقعا مفید، باید بر اساس نیازها و موقعیت های خاص هر شرکت، آنها را گسترش داد و تعریف کرد.

  1. متنوع کردن منابع درآمدی.
  2. افزایش فروش.
  3. بهینه سازی قیف تبدیل.
  4. پیاده سازی CRM و آموزش تیمی برای استفاده از آن. (مطلب پیشنهادی: 13 روند CRM برای استراتژی بازاریابی در سال 2023)
  5. راه اندازی طیف جدیدی از محصولات.
  6. بهینه سازی طراحی وب سایت برای افزایش نرخ تبدیل.
  7. افزایش دید برند در کانال های آنلاین.
  8. شروع به کار در یک بازار جدید.
  9. تعریف کانال های ارتباط داخلی.
  10. افزایش ترافیک وب سایت.
  11. بهبود تجربه کاربری در تجارت الکترونیک.
  12. تشویق خریدها و توصیه های مجدد با ایجاد برنامه وفاداری.
  13. بهبود رضایت شغلی و شادی تیم.
  14. افزایش میانگین ارزش طول عمر مشتری.
  15. بهبود موقعیت سئوی وب سایت شرکت.
  16. استخدام X نفر جدید در سال.
  17. با خدمات مشتری مشکل اولین تماس را حل کنید.
  18. برای بهینه سازی جذب سرنخ، صفحات فرود و آهن ربا ایجاد کنید.
  19. یک تجربه کاربری چند کاناله طراحی کنید.
  20. خود را به عنوان یک شرکت جذاب برای استعداد های جویای کار معرفی کنید.
  21. یک الگوریتم امتیازدهی برای سرنخ ایجاد کنید.
  22. دیجیتالی کردن مدل کسب و کار را اجرا کنید.
  23. پیاده سازی امکان کار غیر حضوری.
  24. ایجاد رویدادهای تیم سازی فصلی.
  25. ایجاد سرنخ های واجد شرایط بیشتر برای بازاریابی.
  26. طراحی یک استراتژی اتوماسیون بازاریابی ایمیلی.
  27. ایجاد یک هویت سازمانی جدید.
  28. آموزش کارمندان در زمینه فناوری های آنلاین.
  29. ایجاد تقویم بازاریابی محتوا.
  30. توصیه ها و تجربیات مشتری بیشتری دریافت کنید.

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *