استراتژی بازاریابی کسب و کارهای کوچک و متوسط

هر شرکتی، صرف نظر از اندازه آن، به یک برنامه بازاریابی خوب نیاز دارد، زیرا این تنها راه رسیدن به موفقیت است. این طرح سندی است که اقداماتی را که باید در یک بازه زمانی معین انجام شود و همچنین اهداف و داده های مربوطه را مشخص می کند. اما استراتژی بازاریابی کسب و کارهای کوچک و متوسط (SMB) چگونه باید باشد؟

چگونه گام به گام یک برنامه بازاریابی برای یک کسب و کار کوچک یا متوسط تهیه کنیم

برای طراحی یک استراتژی بازاریابی SMB خوب، مراحل زیر را دنبال کنید.

1. وضعیت شرکت را تجزیه و تحلیل کنید

تجزیه و تحلیل وضعیت شرکت از نظر عملکرد پرسنل، سیستم ها و سازماندهی، ارتباط با مشتریان، روش های فروش و تبلیغ و غیره ضروری است.

همچنین مهم است که تشخیص دهید چه پیامی توسط برند شما منتقل می شود، چه محصولات یا خدماتی شما را تعریف می کنند و هدف شما چیست.

2. تجزیه و تحلیل وضعیت شرکت در بازار

همچنین لازم است نقش شرکت در بازار یا نقشی که می تواند داشته باشد، با در نظر گرفتن روندهای مصرف کننده، رقابت و تقاضا یا زمینه های خرید و سایر عوامل مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

3. شناسایی فرصت ها و تهدیدات شرکت

باید در مورد موقعیت شرکت در بازار و موقعیتی که می تواند داشته باشد، با در نظر گرفتن فرصت ها و تهدیدهای احتمالی، واقع بین باشید. به این ترتیب می توان تصمیمات دقیق تری گرفت و برنامه ریزی واقع بینانه تری انجام داد.

در اینجا مهم است که مشخص شود شرکت چه چیزی را ارائه می دهد، مشتریان در مورد برند و محصولات آن چه فکر می کنند، اوضاع رقابتی چطور است و چرا شرکت در برخی زمینه ها موفق است یا برای بهتر شدن چه کاری می توان انجام داد و موارد دیگر.

4. تعیین اهداف

پس از مشخص شدن این موضوع، زمان تعیین اهداف واقع بینانه و دست یافتنی فرا رسیده است. این اهداف باید به طور منظم مورد بازبینی قرار گیرند تا ببینیم آیا به آنها دست یافته شده یا خیر و هر گونه تعدیل لازم انجام گیرد.

5. یک برنامه اقدام ایجاد کنید

اکنون زمان طراحی یک برنامه عملیاتی است. اقداماتی را که باید برای دستیابی به اهداف خود انجام دهید، تعیین کنید، همیشه یک برنامه اصلی و برنامه های جایگزین ایجاد کنید. شما باید به روشی بسیار دقیق مشخص کنید که هر عمل از چه چیزی تشکیل می شود.

6. ارزیابی کنید

نتایج استراتژی بازاریابی که اجرا شده است باید همیشه اندازه گیری شود، زیرا این کار اثربخشی آن را نشان می دهد. از اینجا می توانید تصمیم بگیرید که آیا تغییراتی باید برای بهبود نتایج و دستیابی به اهداف پیشنهادی اعمال شود یا خیر.

مطلب پیشنهای: بازاریابی پیش بینی کننده چیست و چطور اجرایش کنیم؟

15 استراتژی بازاریابی برای کسب و کار های کوچک و متوسط

ایجاد یک برنامه بازاریابی خوب کلیدی است، اما انتخاب یک یا چند تا از بهترین استراتژی های بازاریابی برای کسب و کارتان نیز کلیدی است. در اینجا مواردی وجود دارد که می توانند بهترین نتایج را برای یک SMB داشته باشند.

1. یک هویت برند طراحی کنید

هر برندی باید دارای لوگویی باشد که نشان دهنده شرکت باشد، که مردم بتوانند آن را شناسایی کنند، و در خدمت متمایز کردن آن از رقبا باشد. توجه داشته باشید که کدام رنگ ها برند را بهتر تعریف می کنند. برای مثال، رنگ‌های سبز معمولاً با طبیعت، اکولوژی و سلامت مرتبط هستند. بنابراین اگر شرکت شما محصول یا خدماتی را ارائه می دهد که می تواند با این صفت ها مرتبط باشد، رنگ سبز رنگی است که باید در نظر گرفته شود.

هویت برند نیز از طریق زبان، لحن و صدا تعریف می شود که باید در پیام ها و محتوای منتشر شده هم در وب سایت و هم در شبکه های اجتماعی منعکس شود.

2. یک وب سایت داشته باشید

داشتن یک وب سایت به مردم امکان می دهد تا برند شما را پیدا کنند و همچنین محصولات شما را بخرند یا خدمات شما را استخدام کنند.

وب سایت شما باید ساختار بسیار خوبی داشته باشد و باید دارای کپی واضح و دقیق و همچنین اطلاعات تماس باشد. همچنین می توان از وب سایت برای ایجاد محتوایی استفاده کرد که ممکن است برای مخاطبان شما جالب باشد و به شما کمک کند در موتورهای جستجو قرار بگیرید. حتی می توانید نظرات سایر مشتریان و همچنین هر گونه اطلاعات دیگری که می تواند باعث ایجاد اطمینان در شرکت شود را منتشر کنید.

3. در شبکه های اجتماعی پروفایل داشته باشید

شبکه های اجتماعی ابزاری عالی برای برقراری ارتباط با مخاطبان شما هستند. در این مورد، مهم است که پلتفرم رسانه اجتماعی را پیدا کنید که مخاطبان هدف شما در آن زمان می گذرانند و یک استراتژی محتوا را اجرا کنید. این شامل پست کردن منظم، پیدا کردن مطالب مورد علاقه کاربران که بهترین اثر بخشی را دارند، پاسخ دادن به افراد و حفظ رابطه دو طرفه با آنها است.

4. ایجاد تعامل

شبکه های اجتماعی کانالی عالی برای ایجاد تعامل هستند. علاوه بر تعامل با کاربران، می توانید آنها را به اشتراک گذاری محتوا، ایجاد چالش یا شرکت در مسابقاتی که در آن جوایز به برندگان ارائه می شود، تشویق کنید. هدف این است که عموم مردم محتوا را به اشتراک بگذارند، دسترسی بیشتری داشته باشند، و مشتریان و مشتریان بیشتری را جذب کنند، بنابراین هر فرمولی که این امر را تشویق کند می‌تواند اجرا شود.

5. بازاریابی محتوا

برای اینکه مردم برند شما را پیدا کنند، باید یک استراتژی محتوا اجرا شود. علاوه بر ایجاد وبلاگ (که بسیار رایج است) می توانید از وبینارها، دوره های آنلاین، پادکست ها، مسابقات، کتاب های الکترونیکی، اینفوگرافیک ها و غیره استفاده کنید.

برای موفقیت این استراتژی، ارائه محتوایی که مخاطبان هدف را در قالبی متناسب با آن ها علاقه مند می کند، ضروری است.

6. بهینه سازی سئو

تمام محتوای منتشر شده، صرف نظر از جایی که منتشر شده است، باید برای موتورهای جستجو بهینه شود.

سئو چیزی است که به ایجاد ترافیک وب و افزایش موقعیت شما در موتورهای جستجو کمک می کند، بنابراین نباید از آن غافل شد. این ضروری است که بتوانید با برندهای دیگر در این بخش رقابت کنید و به یک مرجع در صنعت خود تبدیل شوید.

7. تبلیغات PPC (پرداخت به ازای کلیک) را امتحان کنید

بسیاری از SMB ها از تبلیغات PPC استفاده می کنند که در بین مشاغل آنلاین بسیار محبوب است زیرا به آنها امکان می دهد در پلتفرم هایی مانند گوگل یا شبکه های اجتماعی قابل مشاهده باشند. در این نوع تبلیغات، تبلیغ کننده به ازای هر کلیک هزینه پرداخت می کند که باعث می شود هزینه کمتری نسبت به سایر اشکال تبلیغاتی داشته باشد. علاوه بر این، به ایجاد آگاهی از برند کمک می کند و دید و دسترسی را افزایش می دهد.

با این حال، مهم است که در نظر داشته باشید که یک تبلیغ خوب باید برای هر پلتفرم به طور مجزا طراحی شود، زیرا تبلیغات در گوگل مانند تبلیغات در فیس بوک نیست.

8. از کال تو اکشن (CTA) استفاده کنید

فراخوانی به اقدام یا CTA ها برای اینکه به مردم بگوییم چه اقداماتی باید انجام دهند استفاده می شود. گنجاندن این مورد در محتوای شما می تواند به ایجاد ترافیک وب بیشتر یا افزایش تعداد سرنخ ها یا فروش کمک کند. فقط باید شامل پیامی مستقیم، واضح و قانع کننده باشد. در صورت امکان، باید به نوعی از بقیه مطالب متمایز شود، چه از نظر رنگ یا اندازه قلم.

9. خودتان را به صورت محلی بشناسید

بسیاری از شرکت ها به طور انحصاری بر استراتژی های بازاریابی دیجیتال تمرکز می کنند و بخش آفلاین را فراموش می کنند. در صورت امکان، و به ویژه برای برندهایی که به طور انحصاری از طریق اینترنت به فروش نمی رسند، انجام بازاریابی آفلاین مفید خواهد بود.

شرکت در رویدادهای محلی، برگزاری کارگاه‌ها یا فعالیت‌ها، همکاری در جشنواره‌ها یا رویدادهای محلی می‌تواند راه‌هایی برای دسترسی به مردم و شناخته شدن خود باشد.

10. جامعه ای در اطراف برند خود بسازید

یک جامعه متشکل از مشتریان و/یا دنبال کنندگانی است که ارزش های مشترکی با یک برند دارند. با یک جامعه، می توانید رابطه نزدیک تری با مشتریان ایجاد کنید، وفاداری مشتری را ایجاد کنید و مردم را وادار کنید تا در مورد برند شما صحبت کنند. یک انجمن می تواند از طریق تلگرام، شبکه های اجتماعی یا سایر پلتفرم ها ایجاد شود.

11. نمونه های رایگان ارائه دهید

ارائه نمونه رایگان راهی برای متقاعد کردن افرادی است که با وجود علاقه به یک محصول یا خدمت، هنوز تصمیم به خرید نگرفته اند. از طریق نمونه های رایگان (و بدون اینکه خیلی تهاجمی باشد) می توانید آنها را وادار به انجام این مرحله کنید.

12. بازخورد مشتری را بخواهید

نظرات مشتریان راضی برای افرادی که به فکر خرید هستند ارزش زیادی دارد، زیرا باعث ایجاد اعتماد به برند می شود. ارسال یک فرم کوتاه برای مشتریان یا دعوت از آنها برای بیان نظر و سپس انتشار آن برای افزایش شهرت شرکت شما مفید است.

13. از رویداد های حضوری و آنلاین استفاده کنید

شما می توانید از رویدادهای اجتماعی و حرفه ای حضوری و آنلاین استفاده کنید که در آن برند می تواند خود را تبلیغ کند. سمینارها، کارگاه‌ها یا سایر فعالیت‌ها می‌توانند راه‌های خوبی برای شناخت خود و برقراری ارتباط با کارآفرینان دیگر باشند.

14. به دنبال فرصت های بازاریابی مشترک باشید

می توان با شرکت هایی همکاری کرد که با محصولات یا خدمات برندتان و ارزش ها و تصویر آن سازگار باشند. از طریق این همکاری ها می توانید به سرعت و به راحتی به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنید. فقط مطمئن شوید که به دنبال شرکت هایی باشید که رقیب نیستند.

15. ایجاد روابط بر اساس اعتماد

ایجاد روابط اعتماد بخش, اساسی برای رشد شرکت شما است. این بدان معنی است که صرف نظر از اینکه شما همکاری انجام داده اید یا انجام خواهید داد، مخاطبینی که از کار برند شما قدردانی می کنند نباید از بین بروند، زیرا می توانند مفید باشند.

چگونه می توان تأثیر اقدامات بازاریابی را اندازه گیری کرد

هر زمان که یک استراتژی بازاریابیکسب و کارهای کوچک و متوسط اجرا می شود، مهم است که تأثیر آن را اندازه گیری کنید و بر این اساس تصمیم بگیرید که آیا آن را ادامه دهید یا تغییراتی ایجاد کنید.

مطلب پیشنهادی: ایجاد یک استراتژی کسب و کار آنلاین در 7 مرحله آسان

نتایج باید از راه های زیر ارزیابی شوند:

بازدیدها: بررسی اینکه آیا ترافیک وب افزایش می‌یابد، ثابت می‌ماند یا کاهش می‌یابد، می‌تواند سرنخ‌های مهمی در مورد موفقیت کلی یک کمپین ارائه دهد. همچنین تعیین اینکه این بازدیدها از کجا می‌آیند، مهم است، زیرا نشان می‌دهد کدام استراتژی بهترین نتایج را می‌گیرد و اینکه آیا آنها کاربران جدید هستند یا دوباره به سایت بازگشته اند.

میانگین مدت زمان سشن و تعاملات: دانستن میانگین زمانی که کاربر در یک صفحه وب می گذراند به شما می گوید که آیا اطلاعات موجود در صفحه واقعاً برای آنها جالب است یا خیر. همچنین راهی برای دانستن این است که چه نوع محتوایی برای مخاطبان شما مهم است.

ریچ در شبکه های اجتماعی: هرچه افراد بیشتری محتوای شما را به اشتراک بگذارند، ریچ بالاتری بدست آورده اید. دانستن میزان (reach) دسترسی پست های شما برای دانستن اینکه چه نوع محتوایی جالب تر است، کلیدی است. این به شما این امکان را می دهد که به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنید و فالوورهای جدیدی جذب کنید.

نرخ کلیک: به شما این امکان را می دهد که تعداد دفعاتی که کاربر روی یک لینک کلیک کرده است را بفهمید و در نتیجه بدانید به چه چیزی بیشتر علاقه دارد.

نرخ تبدیل: این یکی از مهم ترین معیارها است، زیرا به شما امکان می دهد تعداد کاربرانی را که عملکرد مورد انتظار شما را انجام داده اند بیابید، این عملکرد مورد انتظار می تواند از دانلود تا خرید محصول متغیر باشد. هرچه نرخ تبدیل بیشتر باشد، کمپین موفق تر خواهد بود.

هزینه جذب مشتری: این یکی دیگر از معیارهای مهم است، زیرا به شما امکان می دهد بدانید که شرکت برای جذب مشتری چقدر هزینه کرده و تعیین می کند آیا این هزینه سود آور بوده یا خیر.

بازگشت سرمایه: برای دانستن اینکه آیا تلاش های بازاریابی سودآور هستند یا خیر استفاده می شود. اگر اینطور نیست، باید تغییراتی انجام شود و فقط اقداماتی که واقعاً نتایج خوبی دارند حفظ شوند.

واضح است که طراحی یک برنامه بازاریابی خوب برای یک SMB یا کسب و کار کوچک یا متوسط مستلزم تلاش و کار و همچنین سازماندهی است. با این حال، با چندین استراتژی که در بالا ذکر شد، می توان نتایج خوبی به دست آورد!

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *