سئو

بک لینک چیست؟ و انواع آن

بک لینک چیست؟

بک لینک چیست؟ و انواع آن

بک لینک چیست؟ بک لینک گرفتن لینک از یک وب سایت یا دادن لینک به یک وب سایت دیگر می باشد. برای مثال وقتی شما لینکی از یک سایت دیگر را در وب سایت خود قرار می دهید ، در واقع به آن سایت بک لینک داده اید. بک لینک‌ها می‌توانند تأثیر بزرگی روی نتایج وب‌سایت در نتایج موتورهای جستجو داشته باشند. همچنین بک لینک ها  برای سئو و بهینه سازی وب سایت مورد استفاده قرار می گیرد. برای همین است که بک لینک یکی از عوامل پیشرفت رتبه سایتتان به شمار می آید.

روش ناصحیح و غلط بک لینک گرفتن

در ادامه مطلب ” بک لینک چیست و انواع آن ” به روش نادرست و باب شده ی این روز ها برای بک لینک گرفتن در وب سایت ها می رسیم. برخی از این اقدامات نادرست عبارت‌اند از: خرید بک لینک، شبکه‌های تبادل لینک، فروش لینک‌ها و …. بیشتر این روش‌ها توسط موتورهای جستجو توصیه نمی‌شود. این لینک‌ها معمولاً deindex می‌شوند و احتمال مجازات وب‌سایت‌هایی که از این لینک‌ها استفاده می‌کنند بسیار زیاد است. در اغلب موارد این وب‌سایت‌ها توسط گوگل “پنالتی” می‌شوند. اگر یک سایت پنالتی شود در رتبه‌بندی نتایج گوگل به‌شدت افت می‌کند. در این مواقع گوگل نه‌تنها وب‌سایت‌هایی را که لینک‌ها را دریافت کرده‌اند مجازات می‌کند، بلکه وب‌سایت‌هایی را که لینک‌ها را قرار داده‌اند را نیز مجازات می‌کند. به اعمال شدن این مجازات “پنالتی” می‌گویند.

تبادل بک لینک

دریافت لینک یک جزء ضروری از سئوی خارجی است. برخی از لینک‌ها به‌طور ذاتی بیشتر از دیگر لینک‌ها ارزشمند هستند. دریافت لینک از وب‌سایت‌های قابل‌اعتماد، محبوب و قدرتمند می‌تواند بسیار مطلوب باشد، درحالی‌که گرفتن لینک از سایت‌های کم قدرت، احتمال دارد به سایت شما لطمه وارد کند. همان‌طور که در دریافت و ساخت بک لینک باید احتیاط کرد، در دادن بک لینک هم باید احتیاط کنید. به هر وب‌سایتی لینک ندهید. به وب‌سایت‌هایی که رتبه خیلی پایین‌تر از شما را دارند و یا احتمال دارد بعد از مدتی تعطیل شوند لینک ندهید. چون باعث می‌شود رتبه شما تنزل پیدا کند. حتی اگر شما لینک مربوطه را nofollow قرار دهید بازهم احتمال دارد که روی سایت شما تأثیر منفی بگذارد.

لینک های فالو و لینک های نوفالو

در مبحث بک لینک دو نوع لینک دادن یا گرفتن گرفتن داریم. نوع اول با نام لینک فالو (follow) می باشد. منظور از لینک فالو این است که ربات‌های گوگل می‌توانند آن لینک را دنبال کنند. نوع دوم با نام لینک نوفالو (nofollow) مشهور است. در لینک‌های نوفالو، شما از دنبال کردن لینک توسط ربات‌های گوگل جلوگیری می‌کنید.

به‌عنوان‌مثال شما یک لینک در سایت خود قرار داده‌اید و آن را فالو در نظر گرفته‌اید. هنگامی‌که ربات‌های گوگل وارد آن صفحه می‌شوند و به عبارت یا کلمه‌ای که شما لینک کرده‌اید، برسند، اگر فالو باشد وارد آن و اگر نوفالو باشد از روی آن رد می‌شوند. دقت کنید لینک‌هایی که از سایت‌های معتبر برای سایت خودتان می‌گیرید، حتماً فالو باشد و هم‌چنین لینک‌هایی که از سایت خودتان به سایت‌های نامعتبر می‌دهید، حتماً نوفالو قرار دهید.

برخی از افراد در بخش دیدگاه‌های سایت‌های مختلف لینک سایت خودشان را قرار می‌دهند. این لینک‌ها فالو است و شما باید این لینک‌ها را نوفالو کنید. معرفی ویژگی nofollow مشکل تبلیغات، نظرات و سایر لینک‌هایی که برخی از مدیران وب‌سایت می‌خواستند با استفاده از آن به سایت خود اعتبار ببخشند، حل کرد. یعنی در دوره ای مدیران وب سایت ها با کامنت گذاری url سایت خود در بخش دیدگاه سایت های معتبر از ارزش و اعتبار آن سایت کم کرده و به سایت خود اضافه می کردند که با معرفی شدن نوفالو این ترفند کاربرد خود را از دست داد.

پیشنهادی زرگراف: طراحی اپلیکیشن در آموزش سئو داخلی (قسمت اول)

نوفالو کردن لینک ها

به‌صورت پیش‌فرض تمامی لینک‌ها در وردپرس فالو هستند اما شما می‌توانید با استفاده از دستور rel=”nofollow” استفاده کنید. به این صورت که برای هرکدام از لینک‌ها دستور rel=”nofollow” را قرار دهید.

<a href=”https://example.com” rel=”nofollow”>Google</a>

پیگیری بک لینک ها

برای پیگیری لینک‌های داده‌شده به سایت شما، می‌توانید از بخش Links در گوگل وبمستر لینک‌هایی که به سایت شما داده‌شده است را مشاهده کنید. البته در این قسمت علاوه بر این، می‌توانید همه‌ی لینک‌های موجود در سایت خودتان را نیز مشاهده کنید.

به این نکته توجه کنید که لینک ها باید طبیعی باشند؛ به این معنی که شما نباید از شیوه‌های نادرست که در ابتدای مقاله ذکر کردیم برای ایجاد لینک در وب‌سایت خود استفاده کنید. این کار باعث جریمه شما توسط گوگل می‌شود. همچنین در نظر داشته باشید که کیفیت لینک‌ها بسیار مهم‌تر از تعداد آن‌ها است.

به پایان آموزش ” بک لینک چیست؟ و انواع آن ” از زرگراف رسیدم. در این آموزش سعی کردیم بک لینک را به شما معرفی کرده و چگونگی استفاده از آن را به شما یاد داده ایم. امیدواریم از این آموزش بهره و استفاده برده باشید.

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *