هرم مسئولیت اجتماعی شرکت کارول چیست

مسئولیت اجتماعی شرکت ها در سال های اخیر به موضوعی داغ در تجارت تبدیل شده است. این روزها، بیشتر مصرف‌کنندگان از برندها انتظار دارند که شهروندان شرکتی خوبی باشند، و این امر باعث شده است که شرکت‌ها از رویکرد صرفاً مبتنی بر سود در تجارت و بازاریابی دور شوند.

یکی از راه‌هایی که شرکت‌ها می‌توانند برای مطابقت با این روند از آن بهره ببرند و به نهادهای اخلاقی‌تر تبدیل شوند، استفاده از چارچوبی برای کمی کردن و اندازه‌گیری معیارهای مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) است، مانند هرم مسئولیت اجتماعی شرکت کارول. استفاده از این روش می تواند به شرکت ها کمک کند تا مطمئن شوند که تأثیر مثبتی بر ذینفعان داخلی و خارجی ایجاد می کنند.

مسئولیت اجتماعی شرکت چیست؟

مسئولیت اجتماعی شرکت، که به عنوان CSR نیز شناخته می شود، نوعی مقررات داخلی است که به شرکت ها کمک می‌کند تا از نظر اجتماعی نسبت به خود، سهامداران و به طور کلی جامعه پاسخگو باشند. این کار تماما بر افزایش تأثیر مثبت عملیات تجاری شما از طریق اجرای سیاست ها و رویه های متمرکز بر تمام جنبه های جامعه استوار است. موضوعات کلیدی CSR شامل مدیریت زیست محیطی، زنجیره تامین مسئولیت پذیر، مشارکت ذینفعان، شرایط کاری، روابط کارکنان و جامعه، برابری جنسیتی، حقوق بشر، حکمرانی خوب و اقدامات ضد فساد است.

جدای از تأثیر مثبت بر جامعه، یک مدل کسب و کار CSR که به درستی اجرا شده باشد می تواند تعدادی از مزیت های رقابتی را برای آن کسب و کار ایجاد کند. اجرای این روش می‌تواند به افزایش آگاهی و شهرت برند کمک کند، اعتماد سهامداران و ذینفعان را افزایش دهد و وفاداری و تعامل مشتریان را نیز افزایش دهد. همچنین می‌تواند منجر به افزایش فروش و سود، کاهش هزینه‌های عملیاتی و بهبود بهره وری شود.

اگرچه مفهوم CSR مدتی است که مطرح شده، اهمیت و تأثیر واقعی آن تنها پس از تعریفش توسط آرچی کارول با عنوان هرم مسئولیت اجتماعی شرکتی  و در سال 1991 رایج شد، بنابراین اجازه دهید نگاهی به هرم CSR کارول با جزئیات بیشتری بیندازیم.

هرم مسئولیت اجتماعی شرکت کارول

هرم CSR کارول چارچوبی است که توضیح می دهد چگونه و چرا سازمان ها باید مسئولیت اجتماعی را بر عهده بگیرند. این نظریه توسط Archie Carroll در سال 1991 توسعه یافت و از آن زمان به دلیل سادگی و ساختار نامحدود به زمانش به یکی از پذیرفته‌شده‌ترین نظریه‌های CSR تبدیل شده است.

هرم CSR کارول برای کمک به شرکت‌ها طراحی شد تا رفتار تجاری خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که همه فعالیت‌هایشان اخلاقی، مطابق با قوانین و حمایت اجتماعی باشند همچنین از نظر اقتصادی نیز سودآوری داشته باشند. بر اساس این نظریه، شرکت ها برای دستیابی به این امر باید در چهار سطح اقتصادی، حقوقی، اخلاقی و بشردوستانه به وظایف خود عمل کنند.

مسئولیت اقتصادی

اساس هرم مسئولیت اجتماعی شرکت کارول مسئولیت اقتصادی است. این به این دلیل است که تنها راه برای بقای یک تجارت و حمایت از جامعه در دراز مدت، سودآوری است. بدون سود، شرکت ها نمی توانند حقوق کارگران خود را پرداخت کنند، به سهامداران خود بازگشت سرمایه را بدهند یا محصولات و خدمات با کیفیت تولید کنند.

مسئولیت اقتصادی بر روی شیوه هایی تمرکز دارد که رشد بلندمدت کسب و کار را تسهیل می کند و در عین حال استانداردهای تعیین شده برای اقدامات قانونی، اخلاقی و بشردوستانه را نیز رعایت می کند.

مسئولیت قانونی

سطح بعدی در هرم مسئولیت اجتماعی شرکت کارول مسئولیت قانونی است. این بخش به تعهد قانونی شرکت برای پایبندی به کلیه قوانین و مقررات مربوطه اشاره دارد. این سطح شامل انطباق با قوانین استخدام، مقررات مالیاتی، تعهدات ایمنی و سلامت کارکنان، و قوانین تنظیم کننده رفتار ضد رقابتی است. همه چیز در مورد فعالیت به گونه ای است که شیوه های تجاری منصفانه را در سطح ملی، منطقه ای و محلی ترویج کند.

مسئولیت اخلاقی

لایه بعدی هرم مسئولیت اخلاقی است. تمام این بخش در مورد انجام کار درست، منصف بودن و اجتناب از آسیب است. برخلاف دو لایه اول هرم CSR کرول که در مورد تعهدات قانونی و سهامداران بودند، این لایه بیشتر به اخلاق و اصول اخلاقی می پردازد. نمونه هایی از مسئولیت اخلاقی عبارتند از روش های دوستدار محیط زیست، رفتار با کارکنان و تامین کنندگان مطابق با منشور اخلاقی، و پذیرفتن فعالیت ها و استانداردهایی که فراتر از انطباق قانونی است.

مسئولیت اخلاقی تماماً در مورد شناخت و احترام به استانداردهای اخلاقی در حال تکامل و عملکرد به گونه ای است که انتظارات جامعه را برآورده کند. در نهایت،هدف از این کار نشان دادن مداوم یکپارچگی کسب و کار و انجام عملیات به روشی اخلاقی است.

مسئولیت بشردوستانه

در راس هرم مسئولیت بشردوستانه قرار دارد. این سطح تماماً در مورد مسئولیت متقابل نسبت به جامعه، به شکلی فراتر از انتظارات سهامداران و ذینفعان و تبدیل جهان به مکانی بهتر است.این به مفهوم چیزی فراتر از انجام کارهای درست است. در واقع این بخش در مورد ایستادن بر ارزش ها و اصول خود به عنوان یک شرکت و بازگرداندن چیزی ارزشمند به جامعه است. این امر ممکن است در قالب کمک های مالی، کار داوطلبانه، توسعه جامعه و سایر ابتکارات بشردوستانه باشد.

پیاده سازی هرم مسئولیت اجتماعی شرکت کارول در کسب و کارتان

هدف اصلی هرم مسئولیت اجتماعی شرکت کارول این است که به کسب و کارها کمک کند تا تأثیر مثبت بیشتری بر ذینفعان و جامعه اطراف خود داشته باشند. با قبول مسئولیت تصمیمات شرکتی و تلاش برای بهبود عملیات، شرکت ها می توانند شهرت خود را بهبود بخشند و سود را به روشی پایدار و اخلاقی افزایش دهند.

در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا هرم مسئولیت اجتماعی شرکت کارول را در تجارت خود پیاده سازی کنید و از سیاست های CSR خود بیشترین بهره را ببرید.

روی هر چهار سطح تمرکز کنید

مطمئن شوید که روی درگیر شدن با هر چهار لایه هرم تمرکز کرده اید. هرم را باید به عنوان یک کل دید، نه یک سری از اجزا. به عنوان مثال، اگر به عنوان یک تجارت سودآور نباشید یا مطابق قانون نباشید، نمی توانید از نظر بشردوستانه مسئول باشید. برای بهبود هر چهار حوزه کلیدی تلاش کنید.

همه ذینفعان را در نظر بگیرید

نکته بعدی که هنگام اجرای هرم مسئولیت اجتماعی شرکت کارول باید در نظر داشته باشید این است که مطمئن شوید همه سهامداران و هر سطح از زنجیره تامین را در نظر می گیرید. به عنوان مثال، ابتکارات اخلاقی شما باید بر رفتار منصفانه با کارمندان و تامین کنندگان (پرداخت دستمزد منصفانه، فراهم کردن شرایط کار ایمن، تامین منابع اخلاقی، و غیره) تمرکز کند، نه فقط بر رفتار منصفانه با مشتریان از طریق ارائه محصولات یا خدمات با کیفیت و قیمت های مناسب.

مدیریت CSR موثر

بهترین راه برای اطمینان از اینکه با بکارگیری هرم مسئولیت اجتماعی شرکت کارول تأثیر واقعاً مثبتی می‌گذارید، مدیریت صحیح آن است. شما می‌توانید یک بخش یا موقعیت شغلی جدید در شرکت خود ایجاد کنید تا مطمئن شوید که تمام ابتکارات CSR شما به روشی پایدار و مسئولانه اجرا می شوند. همچنین می‌توانید از نرم افزار های یکپارچه برای مدیریت تمام فعالیت های CSR خود و اندازه گیری KPI ها در هر سطح از هرم استفاده کنید.

تعامل و مشارکت کنید

کارکنان، مشتریان و شرکت های وابسته را در مورد طرح های CSR خود به روز نگه دارید. برای مردم مهم است که ماموریت شرکت شما و اینکه چگونه می تواند به آن ها کمک کند را درک کنند. این کار نه تنها باعث می شود که کارکنان احساس مشارکت بیشتری کنند، بلکه ارزش های شرکت شما را نیز به مشتریان نشان می دهد. بسیاری از مردم هنگام خرید، اخلاق یک برند را در نظر می گیرند، بنابراین این می تواند راهی عالی برای برجسته شدن در بازار باشد.

اطمینان حاصل کنید که ابتکارات CSR را که روی آنها کار می کنید، به اشتراک می گذارید و هر نقطه عطفی را که به دست می آورید به وضوح اعلام می کنید. می توانید با به اشتراک گذاری آنها در وب سایت یا صفحات رسانه های اجتماعی خود، این موارد را برجسته کنید. علاوه بر این، در مورد اهدافی که هنوز در حال تلاش برای رسیدن به آنها هستید صحبت کنید تا نشان دهید که در بلندمدت به مسئولیت اجتماعی شرکت متعهد هستید.

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *