طراحی-سایت-پرتابل

حتما تا به حال نام پورتال را بارها شنیده اید و احتمالا با یکی از انواع آن کار کرده اید، پورتال در لغت به معنی درگاه یا مدخل ورودیست و در دنیای وب، معانی متفاوت و گسترده ای را شامل می‌شود.

در این مقاله قصد داریم بفهمیم پورتال چیست؟ و طراحی پورتال چگونه انجام می‌شود.

طراحی پورتال‌های سازمانی به طور کلی بر پایه دو هدف صورت می‌پذیرد:

  • ارائه خدمات اطلاعاتی روزآمد به مشتریان و کاربران
  • مدیریت متمرکز اطلاعات سازمانی در مؤسسات

فواید طراحی پورتال

یکی از فواید پورتال‌های سازمانی، ارائه ی دید کامل و پنجره ای شفاف از کلیه موارد و جزئیات سازمان و پرسنل به مدیران شرکت می‌باشد. همچنین یک پورتال سازمانی می‌تواند کلیه اطلاعات لازم را به مشتریان و کاربران هدف آن سازمان نیز ارائه دهد. یک پورتال سازمانی همواره می‌تواند زمینه تعامل بین کارمندان و مدیران شرکت را فراهم سازد. معمولا هریک از گروه کاربران پورتال بعد از ورود به سیستم با پنل کاربری مخصوص به خود روبرو می‌شوند. پنلی که در آن دسترسی ها و امکانات مورد نیاز آن گروه کاربری دیده می‌شود. به عنوان مثال پورتال یک دانشگاه را در نظر بگیرید.
در صفحه ورود به این پورتال ها معمولا از شما خواسته میشود تا گروه کاربری خود را انتخاب نمایید. مثلا آیا شما قصد دارید به عنوان دانشجو وارد پورتال شوید یا اینکه از اساتید دانشگاه هستید؟ همچنین برای ورود پرسنل دانشگاه نیز معمولا دسترسی جداگانه ای ارائه می‌گردد..

انواع پورتال

چنانچه بخواهیم پورتال ها را بر حسب چگونگی پاسخگویی به نیاز کاربران دسته بندی نماییم، می‌توانیم پورتال ها را به سه دسته زیر تقسیم بندی نماییم.

1.Business to Business Portal یا پورتال‌های بی تو بی:

این نوع پورتال جهت ارتباط مدیر یا رئسا با نمایندگان و عوامل فروش یک کسب و کار طراحی شده و به عنوان مثال امکاناتی مثل چک کردن موجودی ها، صدور فاکتور، سفارش خرید و سایر موارد مشابه را در اختیار تولید کنندگان، تهیه کنندگان، نمایندگی ها و توزیع کنندگان قرار می‌دهد و این امر به یکپارچه سازی اطلاعات سازمان کمک می‌کند.

2.Business to Customer Portal یا پورتال‌های بی تو سی:

طراحی این نوع از پورتال ها معمولا جهت ارتباط با مشتریان (CRM) صورت می‌پذیرد و اطلاعات وسیعی از کسب کار را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. مانند نحوه استفاده از محصول، پرداخت فاکتور ها، سفارش محصولات، ارائه ی نظرات و سایر مواردی که ارتباط یک کسب و کار با مشتریان را بهبود می‌بخشد. معمولا بخش ارتباط کاربر با بخش پشتیبانی مشتریان در این پورتال ها پیش بینی می‌شود. طراحی چنین پورتالی برای سازمان ها و کسب و کارهایی که ارتباط با مشتری برای آنها حائز اهمیت است پیشنهاد می‌گردد.

3.Business to Expert  Portal یا پورتال‌های ایی تو بی  :

پورتال‌های E2B معمولا به پورتال‌های اینترنتی گفته می‌شود و اغلب برای به اشتراگ گذاری اطلاعات یک سازمان با پرسنل و کارمندان طراحی می‌شود. این پورتال ها معمولا مواردی از قبیل گزارش های کاری، اخبار شرکت، اطلاعات فنی و سخت افزاری و اطلاعات داخلی شرکت یا سازمان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. پورتال‌های ای تو بی این امکان را به کارکنان یک سازمان می‌دهند تا در قالب یک سیستم چت یا پیغام خصوصی با یکدیگر در ارتباط باشند.
در نوع دیگری از دسته بندی پورتال ها از نظر موضوع کاری به انواع زیر تقسیم بندی می‌گردند :
طراحی پورتال سازمانی (Enterprise Portalاین نوع پورتال ها برای استفاده پرسنل جهت بهبود روند دسترسی افراد به اطلاعات، به اشتراک گذاری اطلاعات و کار و مطالعه بر روی اطلاعات صورت می‌پذیرد.
طراحی پورتال‌های کاربردی  (Application Portal)این نوع پورتال ها عموما ارائه دهنده یا نماینده فروش یک سرویس خاص هستند و به عنوان یک رابط برای استفاده از سرویس مورد نظر عمل می‌کنند.
طراحی پورتال‌های اطلاعاتی (Information Portal) معمولا پورتال‌هایی هستند که برای جمع آوری اطلاعات استاتیک موجود در منابع مختلف استفاده و طراحی می‌شوند.
طراحی پورتال‌های تخصصی (Specialized Portals) به پورتال‌هایی که برای پیشبرد اهدافی خاص طراحی می‌گردند پورتال تخصصی گفته می‌شود. مانند پورتال مهندسی صنایع یا پورتال مشاوره پژوهشی.

زبان برنامه نویسی پورتال

معمولا از دو بان پی اچ پی (PHP) و ای اس پی (ASP.NET) برای برنامه نویسی پورتال استفاده می‌شود که از بین این دو زبان ، زبان برنامه نویسی (PHP) به دلیل سریعتر بودن، به روز بودن، هزینه کمتر بودن و تعداد بیشتر توسعه دهندگان با اقبال بیشتری رو به رو می‌گردد و امروزه بسیاری از پورتال‌های بزرگ با زبان (PHP) برنامه نویسی شده و در اختیار شرکت‌ها و سازمان‌ها قرار می‌گیرد.

پس فرق پورتال با وب سایت چیست؟

پورتال ها در واقع دروازه ورود به یک بانک اطلاعاتی هستند و شما را به وب سایت یا پایگاه خاصی دعوت می‌کنند و به خودی خودی حاوی اطلاعات نیستند بلکه بیشتر به شکل یک راهنما عمل می‌کنند و دسترسی های مختلف از یک وب سایت و یا بانک اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهند.این در حالی است که یک وب سایت می‌تواند دارای مقدار زیادی اطلاعات باشد و این اطلاعات فقط از طریق همان وب سایت قابل دسترس باشد.
تفاوت مهم دیگر پورتال با وب سایت نحوه جمع آوری اطلاعات است. داده های یک پورتال ممکن است از منابع گسترده و پراکنده ای تامین شوند. به همین علت ابزارهایی برای طبقه بندی اطلاعات جمع آوری شده در پورتال ها استفاده می‌شود. اما در خصوص یک وب سایت این امر متفاوت بوده و اطلاعات یک وب سایت از منابع محدودتری جمع آوری می‌شود و معمولا موضوع مشخصی داشته و در مورد مسائل مشخصی هستند.
پورتال‌ها سیستم‌هایی کاربر محور هستند و معمولا امکانات بر اساس نیاز کاربران در پورتال ها ارائه می‌شوند. امکاناتی مانند چت آنلاین ، انجمن ، اخبار ، دسترسی ها و سایر امکاناتی که ممکن است مورد نیاز کاربران یک پورتال خاص باشند. اما وب سایت ها معمولا Subjective یا موضوع محور هستند.
البته در تمام وب سایت ها با امکانات و موضوعات مختلف، امکاناتی برای راحتی کاربر در نظر گرفته می‌شود. اما باید به این نکته توجه داشت که کاربران یک وب سایت به نحوی باید با موضوع آن وب سایت مرتبط باشند. به عبارت دیگر اگر کاربران یک وب سایت سیاسی ، افراد غیر مرتبط و به عنوان مثال کودکان باشند، طبیعتا نمی‌توانند ارتباط مناسبی با وب سایت برقرار کنند و از امکانات وب سایت استفاده نمایند.

آموزش طراحی وب سایت پورتال

به منظور اینکه بتوانید پورتال مورد نظر خودتان را طراحی و برنامه نویسی کنید، لازم است دانش کافی برنامه نویسی داشته باشید. این امر می‌تواند شامل هزینه و زمان زیادی شود و اگر هدف شما از فراگیری برنامه نویسی صرفا طراحی یک پورتال باشد، بهتر چنین کاری نکنید و طراحی پورتال خود را به یک شرکت طراحی وب سایت و پورتال مانند زرگراف سپرده و با خیال راحت امکانات خود را درخواست نمایید. شرکت زرگراف با بررسی امکانات و محوریت موضوعی پورتال مورد نظر شما اقدام به طراحی و برنامه نویسی پورتال شما می‌نماید و پس از تست های نهایی و نایید نهایی، شما می‌توانید با خیال راحت از پورتال خود استفاده نموده و آن را در اختیار عموم قرار دهید.

امکانات طراحی وب سایت پورتال سازمانی

از جمله امکاناتی که پورتال‌های طراحی شده شرکت طراحی وب سایت زرگراف داراست، میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کنترل پنل مدیریت پورتال با امکان تغییر متون صفحات
  • عکس‌های صفحات
  • افزودن منو و زیر منو
  • تغییر محل قرار گیری منوها و زیر منوها
  • امکان افزودن بنر های تبلیغاتی و محل قرار گیری بنر ها (جهت جذب تبلیغات و کسب درآمد)
  • امکان مشاهده تاریخ شمسی و میلادی
  • بخش ساعت رسمی کشور ها: مشاهده ساعت رسمی کشور های مختلف به انتخاب کاربران.
  • بخش یاد آوری اعیاد، وقایع تاریخی و تاریخ تولد : این بخش به صورت یک یادآور برای امور محتلف عمل می‌کند.
  • امکان شمارشگر معکوس
  • امکان ورود و عضویت کاربران
  • بخش مدیریت کاربران : بخش کامل و پیشرفته مدیریت کاربران با امکان تعیین سطوح دسترسی مختلف به هریک از کاربران.
  • امکان سطح بندی و ایجاد دسترسی های متفاوت به پورتال برای کاربران
  • افزودن مطلب به پورتال توسط کاربران بدون نیاز به ورود به کنترل پنل اصلی و از طریق صفحه شخصی کاربر و وابسته به تایید مدیر پورتال
  • بخش گفتگو آنلاین جهت ایجاد ارتباط بین اعضای پورتال
  • امکان کامنت : این بخش در هریک از صفحات دلخواه مدیر وب سایت طراحی و اجرا می‌گردد
  • فرم تماس با ما داینامیک با قابلیت انتخاب و ارسال برای مدیریت وب سایت
  • طراحی بخش نظر سنجی
  • طراحی بخش آب و هوا
  • طراحی بخش اخبار وب سایت
  • بخش مطالب مرتبط
  • بخش فروشگاه آنلاین
  • درگاه پرداخت الکترونیکی
  • طراحی پخش موسیقی
  • طراحی پخش فیلم
  • بخش گالری عکس
  • بخش جستجو در وب سایت
  • پشتیبانی آنلاین

از کجا شروع کنیم

اگر در کسب و کار و سازمان شما نیاز به یکی از انواع پورتال‌های توضیح داده شده احساس می‌شود، می‌توانید اقدام به طراحی پورتال مورد نظر خود نمایید.

شرکت زرگراف با دارا بودن تیم تخصی در زمینه طراحی سایت اختصاصی در رشت و انواع پورتال و سابقه همکاری با بسیاری از سازمان ها و شرکت های کشور می‌تواند در این راه در کنار شما باشد. برای دریافت راهنمایی و مشاوره رایگان در این زمینه ، می‌توانید با شماره تلفن های شرکت تماس حاصل نمایید.

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *