آموزش خرید هاست

آموزش خرید هاست

قبل از آموزش خرید هاست باید چند نکته را بدانیم و بعد آموزش را شروع کنیم. این نکات که به شما در انتخاب هاست مناسب کمک می کنند عبارت اند از:

  • انتخاب هاست بر اساس نیاز خود و وبسایتتان
  • قیمت هاست
  • لیست مشتریان هاستینگ
  • خرید از شرکت هایی که عودت وجه دارند
  • پشتیبانی (فوق العاده مهم)
  • داشتن نماد الکترونیک، لوگو طلایی و اطلاعات تماس
  • کنترل پنل هاست
  • محل قرار گیری سرور
  • وضعیت آپ تایم (Uptime) هاست
  • نحوه بک آپ گیری هاست
  • تعداد دامین همزمان روی هاست

انتخاب هاست بر اساس نیاز خود و وبسایتتان

در ابتدا شما باید ببینید چه نیازهایی دارید و متناسب با آن  اقدام به خرید هاست کنید. در بخش زیر تعدادی از این نیازها رو لیست کردم تا بر اساس نیاز خود خرید کنید.

1. سیستم مدیریت محتوای سایت (CMS):

سیستم مدیریت محتوای سایت

شما ابتدا باید سیستم مدیریت محتوای سایت (وردپرس، جوملا، دروپال و…) را انتخاب کنید و بر اساس آن می توانید هاست مناسب انتخاب کنید.

2. قالب وبسایت:

قبل انتخاب هاست، قالب وبسایت رو انتخاب کنید چون بعضی قالب ها سنگین هستند یا به یک سرویس خاص نیاز دارند پس قبل خرید هاست ببینید این سایت شما چه سرویس هایی لازم دارد که رو هاست (سرور) فعال باشد.

3. تعداد و نوع افزونه:

یکی دیگر از موارد که باید به آن توجه کنید نوع و تعداد افزونه یا پلاگین های سایت است. چون ممکن است افزونه هایی که روی هاست خود نصب می کنید فعال نشوند.

4. مقدار فضای مورد نیاز:

شما بر اساس سایت و میزان اطلاعات می توانید هاست انتخاب کنید چون بعضی سایتشون چیز خاصی نداره و با چند صد مگابایت سایتشون اوکی میشه ولی بعضی سایت ها (مثلا سایت های دانلودی) به هاست های با فضای بسیار بیشتری نیازمند هستند.

5. نوع هاست:

نوع هاست بستگی به سیستم مدیریت محتوا، تعداد بازدید و میزان اهمیت دارد.

6. زبان برنامه نویسی:

باید بر اساس زبان برنامه نویسی سایت، هاست انتخاب کنید مثلا وقتی سایت با ASP.net نوشته شده باید روی هاست ویندوزی باشد. یا برای سایت وردپرسی، هاست باید لینوکسی باشد.

قیمت هاست

بعضی وقت ها قیمت یک هاست تا حدودی گویای کیفیت هاست می باشد (البته این مطلب صد در صد صدق نمیکند). از عوامل دیگر می توان موارد زیر را نام برد:

  • محل دیتاسنتر هاست (کدوم کشور باشد)
  • کیفیت سخت افزار سرور
  • امکانات و تسهیلات ارائه شده بر روی هاست
  • نوع کنترل پنل و وب سرور هاست
  • کیفیت پشتیبانی از سرویس
  • برند بودن شرکت ارائه دهنده
  • نرخ ارز در سرویس‌های هاست خارجی
  • مالیات و ارزش افزوده

لیست مشتریان هاستینگ

یکی از عوامل موثر در انتخاب شرکت هاستینگ، دیدن لیست مشتریان هاستینگ است. معمولا اگر شرکت هاستینگ وضعیت خوب و اِستیبلی داشته باشد لیست مشتریان خود را منتشر میکنند چون میدونند کیفیت هاستشون خوب هستش و مشتریان به جای دیگه نمیروند. سعی کنید با چند تا از این مشتریان تماس بگیرید و نظرشون رو در مورد شرکت و خدمات بپرسید.

خرید از شرکت هایی که عودت وجه دارند

یکی از نکات فوق العاده مهم در انتخاب شرکت هاستینگ و هاست، امکان عودت هزینه است. اگر شرکت مطمئن و با کیفیتی باشد صد در صد امکان عودت هزینه رو داراست. یعنی شما هاست رو خرید کردید بعد از چند روز می بینید که هاست مشکل دارد و از کیفیت لازم برخوردار نیست و شما درخواست عودت هزینه رو می دهید و شرکت هزینه شما رو عودت می دهد.

پشتیبانی

پشتیبانی هاست

یکی از اصلیترین دلایل ترک هاست و کوچ کردن به هاست دیگر عدم پشتیبانی یا پشتیبانی بی کیفیت هاستینگ ها است. قبل از خرید در مورد پشتیبانی شرکت هاست تحقیق کنید بعضی از شرکت ها بر اساس سیستم تیکتینگ پشتیبانی می کنند بعضی ها بر اساس چت آنلاین و روش های متفاوت دیگر. بعضی از شرکت ها فقط در زمان اداری پشتیبانی میدهند و بعضی به صورت ۲۴ ساعته این کار رو انجام میدهند. پس سعی کنید بر اساس نیاز خود و مدل پشتیبانی که نیاز دارید شرکت هاست رو انتخاب کنید تا دچار مشکل نشوید.

داشتن نماد الکترونیک، لوگو طلایی و اطلاعات تماس

یکی از موارد که در هنگام خرید هاست به آن توجه شود داشتن مجوز های فعالیت وبسایت است. یکی از اصلی ترین مجوزه ها، مجوز نماد اعتماد الکترونیک است که به نام نماد اعتماد هم معروف است. مجوز دیگر که باید سایت داشته باشد لوگو طلایی از ساماندهی است. در کنار این دو مجوز سایت هاستینگ باید اطلاعات تماس دقیق و درست داشته باشد.

کنترل پنل هاست

یکی دیگر از مواردی که باید توجه ویژه به آن شود بحث انتخاب کنترل پنل هاست. کنترل پنل یکی از اصلی ترین قسمت‌های هر هاست محسوب می شود و شما در تمام مراحل کار با هاست و انجام تنظیمات اصلی مانند راه‌اندازی و نصب سیستم مدیریت محتوا ها باید این کار را از طریق رابط کاربری هاست انجام دهید.

وضعیت آپ تایم (uptime) هاست

آپ تایم (Uptime) یا پایداری یعنی میزان در دستری بودن هاست در طی یک دوره یک ساله می باشد که هر شرکتی درصد خاص خودش را دراد. در حقیقت به دلیل این که هاست یک سرویس آنلاین و درون شبکه‌ای است، مسلما ممکن است طی یکسال قطعی‌های از پیش تعیین نشده‌ای به وجود آید و هر شرکت هاستینگ باتوجه به شناخت نوع سرویس‌های ارائه شده، قادر است یک عدد خاصی را به عنوان تضمین پایداری سرویس‌های خود تعیین کند. اما توجه داشته باشید که هرچقدر هاست شما آپ تایم یا پایداری بیشتری داشته باشد و تعداد قطعی‌های کمی در طول سال داشته باشد، محبوبیت وب سایت شما از نگاه مخاطبین و موتور های جستجو افزایش می‌یابد، استاندارد جهانی uptime در سرویس‌های هاست اشتراکی ۹۹ درصد در طول سال است. شما باید توجه داشته باشید که اگر آپ تایم یک هاست ۹۹ درصد گارانتی شده باشد، در طول سال ممکن است این هاست ۳ روز یا ۷۲ ساعت قطعی های احتمالی داشته باشد، همچنین شما باید توجه داشته باشید که قطعی و اختلال در سرویس‌های اینترنتی بدیهی و عادی است، بنابراین آپ تایم ۱۰۰ درصد در طول سال برای هاست اشتراکی، تنها یک شعار تبلیغاتی است، همانطور که بالاتر گفته شد هاست قسمتی از یک کامپیوتر همیشه روشن است و کامپیوتر نیز از قطعات فیزیکی تشکیل شده است و این کاملا طبیعی است که قطعات این کامپیوتر هاست در طی یکسال دچار خرابی و هنگی‌های لحظه‌ای شوند.

نحوه بک آپ گیری هاست

نحوه بک آپ گیری هاست

شما باید یک هاستینگ رو انتخاب کنید که از لحاظ بکاپ گیری یا تهیه نسخه پشتیبان روال منظمی داشته باشد. چون اگر سرور یا همون هاست شما دچار مشکل شود تمام زحمات شما از بین میرود. پس حتما شرکت هاستینگی رو انتخاب کنید که از لحاظ بکاپ گیری منظم، وضعیت خوب و قابل قبولی داشته باشد.

تعداد دامین همزمان روی هاست (ادان دامین بیشتر)

یکی از موارد که بهتر است هاست شما دارا باشد بحث ادان دامین بالا است. یعنی بتوانید روی یک هاست بیشتر از یک دامین ست یا اضافه کنید. البته زیاد هم مهم نیست ولی اگر این امکان رو داشته باشد خیلی مفید است چون بیش از ۹۰ درصد افرادی که نسبت به خرید هاست و راه اندازی وب سایت اقدام می‌کنند، پس از گذر مدت زمان اندکی تصمیم می‌گیرند به دلایل مختلف توسط یک دامنه جدید، یک وب سایت دیگر نیز راه اندازی کنند، در این مواقع کاربران می‌بایست یک هاست جدید خریداری کنند و این باعث افزایش هزینه‌های راه اندازی وب سایت می شود.

مرتبط:  دامنه چیست ؟

بررسی قیمت انواع هاست

بررسی قیمت انواع هاست

خب بعد از این توضیحات بالا که برای راهنمایی خرید هاست بود، باید با رنج قیمت هر دسته از هاست ها آشنا شویم.

هاست خوب

اگر در چی یک هاست نسبتا خوب هستیم باید مواردی که ذکر شده را مورد توجه قرار دهیم. هاست خوب ویندوزی با فضای یک گیگابایت  و با سروری در خارج از ایران معولا قیمتی 100 تا 250 هزار تومان هزینه سالانه را داراست. اگر هاست لینوکسی با همین شرایط ویندوز باشد، با قیمتی کمی اندک تر از 90 تا 200 هزار تومان را دارد

هاست اشتراکی

از مزیت های هاست اشتراکی می توان به فضای نسبتا بیشتر و قیمت پایین تر و از مضرات آن به امنیت و سرعت پایین اشاره کرد. مثلا هاست 5 گیگابایتی لینوکس را می توان با قیمت 30 تا 100 هزار تومان تهیه کرد. البته خرید هاست اشتراکی می تواند گزینه ی خوبی برای سایت های تازه تاسیس که نمی خواهند مبلغ زیادی پرداخت کنند باشد.

هاست خیلی ارزان

این هاست پر از معایب بوده و به هیچ عنوان مورد پیشنهاد قرار نمی گیرد اما عموم به دلیل قیمت بسیار پایین آن مثلا سالیانه از 10 تا 20 هزار تومان آن را انتخاب می کنند.

هاست سی پنل

قبل از خرید هاست سی پنل به موارد و مطالب بالا توجه کنید و ببیند که آن شرکت چقدر معتبر می باشد و پشتیبانی بعد از خریدش چگونه است.  معمولا برای خرید یک هاست یک گیگابایتی که سرورش خارج کشور هست و برای شروع کار لازم دارید باید قیمتی بین ۷۰ تا ۲۰۰ تومن برای یک سال پرداخت کنید.

هاست دایرکت ادمین

نکات لازم باری هاست دایرکت ادمین همانند سی پنل می باشد اما با قیمتی کمتر. برای خرید هاست دایرکت ادمین با فضای یک گیگابایت مبلغی بین ۵۰ تا ۱۵۰ هزار باید پرداخت کنید.

هاست لینوکس حرفه ای

اگر بخواهیم هاست لینوکس حرفه ای تهیه کنیم معمولا برای یک گیگابایت فضا باید مبلغی بین ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان هزینه کنیم. البته باز بستگی دارد. معمولا هاست لینوکس حرفه ای برای سایت های پربازدید استفاده می شوند و این مدل هاست به صورت حرفه و دقیق کانفیگ شده اند و منابع سخت افزاری قوی دارند

آموزش خرید هاست ایرانی

یکی از پیشنهاد های ما خرید هاست ایرانی است البته هاستی که سرور آن به درستی کانفیگ شده باشد و از یک شرکت معتبر باشد معمولا هاست های ایرانی چون سرور آن در ایران است سرعت آن تقریبا ۲ تا ۴ برابر نسبت به هاست های خارجی دارند. و همین دلیل باعث می شود از هاست ایرانی استفاده کنید فقط قبل از خرید هاست ایرانی حتما نحوه کانفیگ و مشتریان آن را بررسی کنید چون اکثرا دارای کانفیگ بدی هستند. قیمت هاست های ایرانی معمولا نسبت به هاست خارجی گران تر می باشد و معمولا ۵۰ تا ۱۵۰ درصد گرانتر از هاست خارجی هستند.

آموزش خرید هاست خارجی

اگر قصد خرید هاست ایرانی را ندارید پیشنهاد میکنم یک هاست خارجی خوب پیدا کنید و از اونجا تهیه کنید. فرق هاست خارجی با هاست ایرانی در محل سرور آن است. مثلا اگر سرور هاست در خارج ایران باشد به آن هاست خارجی میگویند. دو روش وجود دارد برای خرید هاست خارجی یکی از خود سایت اصلی خرید کنید که یه کم درگیری و پیچیدگی دارد و روش دوم از نماینده های آن هاست خارجی در ایران استفاده کنید و از نمایندگی خرید کنید که بیشتر پیشنهاد می شود.

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *