کسب و کار سنتی خود را آنلاین کنید

با گسترس سطح دسترسی مردم به اینترنت، بسیاری از امور روزانه از جمله خرید، از طریق اینترنت انجام می‌شود. فروشگاه‌های اینترنتی امروزه سهم قابل‌توجهی از بازار خرده‌فروشی را از آن خود کرده‌اند و این روند در حال پیشرفت است. بسیاری از صاحبان کسب و کارهای سنتی مانند مغازه‌های سطح شهر و فروشگاه‌های محلی از آنلاین شدن خریدهای مردم تا حدودی گله دارند اما در این مقاله قصد داریم مسیر و آنلاین شدن کسب و کارهای سنتی را در چند مثال مطرح کنیم. در ادامه مقاله چگونه کسب و کار سنتی خود را آنلاین کنیم ، با زرگراف همراه باشید.

آنلاین کردن کسب و کار سنتی

در ابتدا بهتر است تعریفی از کسب و کارهای سنتی داشته باشیم. کسب و کار سنتی آن دسته کسب و کارهایی هستند که امروزه در مقابل کسب و کارهای اینترنتی ایستاده‌اند. یعنی هر فروشگاه و مغازه‌ای در سطح شهر، یک کسب و کار سنتی است. بسیاری از اغلام موجود در فروشگاه‌های سطح شهر به صورت آنلاین، در فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ، به‌فروش می‌رسند. وقتی یک محصول به آسانی و با همان قیمت (و حتی با وجود تخفیف‌های دروه‌ای، ارزان‌تر) در یک فروشگاه اینترنتی به‌فروش می‌رسد، چرا افراد شهر باید خود را به‌زحمت انداخته و برای خرید آن ساعت‌ها وقت خود را بگذرانند.

از همین رو پیش‌بینی می‌شود که کسب و کارهای سنتی برای بقا خود نیاز به تغییر و ارائه خدمات به صورت آنلاین دارند اما چگونه این فرآیند باید صورت گیرد؟ در ادامه این مقاله مسیر و راهی که شما برای آنلاین کردن کسب و کار سنتی خود نیاز دارید را مشخص خواهیم کرد. همچنین شما می توانید در زرگراف سفارش طراحی سایت خود را ثبت کنید.

قدم اول) بررسی شرایط کسب و کار برای آنلاین شدن

در اولین مرحله باید شرایط کاری خودتان را بسنجید. آیا کسب و کار سنتی شما پتانسیل آنلاین شدن را دارد یا خیر. برای مثال یک سری شغل‌ها نمونه آنلاین موفقی در هیچ‌کجای دنیا ندارند. مثلا تعمیرگاه خودرو و فروشنده لوازم فنی خودرو نمی‌توانند کسب و کار خود را آنلاین کنند. زیرا وقتی کسی ماشین‌اش مشکل پیدا می‌کند، احتمال اینکه دقیقا بداند مشکل از چیست، کم است و حتی اگر آن شخص بداند که مشکل ماشین‌اش از کجاست باز شاید نصب و تعمیر آن قطعه سخت باشد و حتی اگر باز هم همه این موارد را بداند، شاید وقت نداشته باشد که شما قطعه مورد نظرش را به صورت اینترنتی با پست، در طی ۲ تا ۳ روز برایش ارسال کنید. اکثر افراد در این موارد به تعمیرگاه‌ها مراجعه و همان موقع لوازم مربوط به خودرو را خریداری می‌کنند. یک سری موارد تعمیراتی از این دست که سرعت در آن نقش مهمی دارد، با توجه به زیرساخت‌های حمل و نقل، امروزه کارساز نیست و نمونه آنلاین آنها جواب نخواهد. برعکس این مورد اگر شما صاحب فروشگاهی هستید که لوازم عمومی مانند، کتاب، لوازم تحریر، پوشاک، لوازم کامپیوتر، موبایل و… می‌فروشید، به‌راحتی می‌توانید با راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی محصولات خود را آنلاین به‌دست مشتری برسانید.

قدم دوم) مشخص کردن نوع ارائه خدمات در اینترنت

در دومین مرحله باید ببینید که خدمات شما به‌چه شکل است. آیا می‌خواهید محصولی را به صورت مستقیم عرضه کنید و یا قصد ارائه خدمات به صورت آنلاین را دارید. برای مثال فروشندگان شهری که یک جنس را به صورت مستقیم به مشتری می‌فروشند، می‌توانند به‌آسانی با راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی، کالاهای خود را در سایت قرار دهند. اما گونه‌ای دیگر از خدمات وجود دارد که به صورت مستقیم کالا به دست مشتری نمی‌دهند بلکه خدماتی را به آنها ارائه می‌دهند. برای مثال نمایندگی‌های سیم‌کارت و اینترنت از این دسته خدمات هستند. دسته دوم در یک وب‌سایت اینترنتی نیاز به امکان ثبت سفارش دارند و برای این مورد هم ابزار و افزونه‌های بسیاری تعریف شده است. همچنین این دسته می‌توانند سفارش‌گیری خود را به یک اپلیکیشن موبایل نیز انتقال دهند و از آن طریق هم عمل کنند. برای مثال اگر می‌خواهید تنها به شهر خود سرویس دهید، یک گل‌فروشی هم می‌تواند محصولات خودش را در سایت و اپلیکیشن قرار دهد و به سریع به افراد متقاضی در شهر برساند.

قدم سوم) بررسی راه‌های آنلاین کردن کسب و کار

شما برای آنلاین کردن کسب و کار سنتی خود نیاز به یک بستر تحت وب دارد. امن‌ترین، توصیه‌شده‌ترین و با اعتبارترین روش، داشتن و راه‌اندازی یک وب‌ سایت اینترنتی است. وب‌سایت‌های اینترنتی امروزه در ایران هم به‌رسمیت شناخته می‌شوند و توسط سازمان‌ های دولتی و نیمه‌دولتی به آنها نشان و اعتباراتی داده می‌شود .
به همین منظور بهترین راه این است که کسب و کار خود را بر بستر یک وب‌سایت اینترنتی کنید. همچنین شما با داشتن یک وب‌ سایت به‌ راحتی می‌توانید آن را به صورت یک اپلیکیشن موبایل هم درآورید و حتی اگر به‌فکر اپلیکیشن هستید، وب‌سایت کار اپلیکیشن شما را نیز در ثبت سفارش و پرداخت راحت‌تر می‌کند. در مقاله دانش و ابزار کسب و کار اینترنتی به بررسی اینکه برای شروع کار نیاز به چه اطلاعاتی دارید، پرداخته شده است. اما به صورت خلاصه باید گفت که برای شروع توصیه می‌شود از سیستم‌های مدیریت محتوا رایگان مانند وردپرس استفاده کنید.

قدم چهارم) اجرا و توسعه کسب و کار اینترنتی

وقتی سه مرحله قبل را بر روی کاغذ مشخص کردید و کاملا آماده راه‌اندازی و اجرا کسب و کار اینترنتی خود شدید، باید ابتدا دامنه برای خود ثبت کنید، سپس یک هاست از سرویس‌های هاستینگ خریداری کنید و بعد سیستم مدیریت محتوا وردپرس را روی آن نصب کنید. با انجام این اعمال به آسانی می‌توانید سایت خود را در کمتر از یک روز بالا بیاورید. همچنین در مقاله برای اینکه دید کلی نسبت به هزینه‌های راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی بدست آورید، توصیه می‌کنم دو مقاله پیشنهاد شده زیر را مطالعه کنید.

راه‌های جایگزین برای آنلاین کردن کسب و کار سنتی

یکی از دلایلی که شاید افراد تمایل به راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی ندارند، زمان‌بر بودن کار با آن است. زیرا ساخت، طراحی و اضافه کردن امکانات به آن و به نتیجه رساندن آن با تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ زمان‌بر است و به‌سرعت نمی‌توانید فروشگاه خود را به سطح اول اینترنت برسانید. در ادامه راه‌های جایگزین برای کسب و کارهای سنتی مطرح شده است.

همکاری با فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ

یکی از راه‌های مناسب برای فروشندگان و خرده‌فروشان بازار محلی، همکاری با فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ است. در مقاله چگونه محصولاتمان را آنلاین بفروشیم، در یکی از روش‌ها، همکاری مطرح شد. اگر توانایی و وقت یادگیری راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی و کار بر روی آن را ندارید، می‌توانید به عنوان فروشنده با فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ همکاری کنید. در این مدل شما در صفحه «همکاری به عنوان فروشنده» فروشگاه‌های بزرگی مثل دیجی‌کالا و بامیلو می‌توانید یکی از تامین‌کنندگان آنها باشید. در این حالت دیگر نیازی نیست که خودتان کارهای فنی مربوط به فروشگاه اینترنتی را انجام دهید و فقط کافی است در زمان تعیین شده کالا را به نمایندگان فروش دیجی‌کالا تحویل دهید. این مورد علاوه بر مشکلاتی که در بخش تسویه حساب و گرفتن درصد از فروش دارد، تنها مناسب افراد و فروشندگان تهرانی است (در حال حاضر) و فروشندگان شهرهای دیگر نمی‌توانند با آنها همکاری داشته باشند. در این راستا زرگراف آماده اجرای پروژه های سفارش طراحی فروشگاه اینترنتی در رشت است.

استفاده از رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی (Social Media) همیشه آسان‌ترین راه و درعین حال بی‌اعتبار ترین روش راه‌اندازی فروشگاه به صورت آنلاین هستند. همچنین در تعریف یک فروشگاه اینترنتی، اصلا رسانه‌های اجتماعی جایی ندارند اما به دلیل فراگیر بودن آن‌ها مخصوصا این روزها در ایران، اینستاگرام، بستری است برای فروش اجناس و ثبت سفارش. در مورد اینکه چرا رسانه‌های اجتماعی برای فروش مناسب نیستند در مقاله چگونه محصولاتمان را آنلاین بفروشیم، توضیح دادیم اما به دلیل اینکه امکان ثبت سفارش و پرداخت در آنها وجود ندارد، نمی‌توان آنها را به‌عنوان بستری برای فروش آنلاین و فروشگاه اینترنتی به‌حساب آورد.

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *