بازاریابی تبلیغات

کانال توزیع در بازاریابی چیست و چقدر اهمیت دارد؟

کانال توزیع در بازاریابی چیست و چقدر اهمیت دارد؟

راه های زیادی برای دستیابی محصولات شما به مصرف کننده نهایی وجود دارد و همه آنها در کانال های توزیع بازاریابی قرار می گیرند. در این مقاله هر آنچه که باید در مورد این کانال ها بدانید را به شما می گوییم تا بتوانید مناسب ترین کانال را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.

کانال توزیع در بازاریابی چیست؟

کانال های توزیع بازاریابی راه های مختلفی هستند که یک برند می تواند برای رساندن محصول خود به مشتریان انتخاب کند. اولویت شما در انتخاب یکی از این کانال های توزیع باید این باشد که بتوانید آن را تا حد امکان کارآمد و مقرون به صرفه کنید.

این کانال های توزیع بازاریابی، چیزهای انتزاعی نیستند. آنها متشکل از شرکت هایی هستند که وظیفه آنها تجزیه و تحلیل بازار و ترویج محصولات و در عین حال مذاکره با مشتریان بالقوه است.

سه بازیگر اصلی در این زنجیره وجود دارد:

تولیدکنندگان: کسانی که محصول را تولید می کنند. وقتی یک برند محصولی را ارائه می کند، این خود برند نیست که این ایده را به واقعیت تبدیل می کند. در بسیاری از مواقع برندها تولید را به شرکت تخصصی دیگری واگذار می کنند.

عمده فروشان: که به آنها توزیع کنندگان نیز گفته می شود، این شرکت ها واسطه بین تولیدکنندگان و خرده فروشان هستند. آنها محصول را به صورت عمده به عمده فروشان یا خرده فروشان دیگر می فروشند. هم تولیدکنندگان و هم عمده فروشان هیچ ارتباطی با مصرف کننده نهایی ندارند.

خرده فروشان: اینها مشاغلی هستند که محصولات را از عمده فروشان خریداری می کنند و سپس به عموم عرضه می کنند. آنها می توانند هم به صورت آنلاین و هم به صورت فیزیکی کار کنند.

با این حال، این سه مورد همیشه ثابت نیستند، زیرا بسته به نوع کانال توزیع انتخاب شده توسط برند، ممکن است برخی حذف شوند.

مهم است که در نظر داشته باشید که کانال‌های توزیع بازاریابی تنها به عنوان واسطه‌ای صرف بین برند و مردم عمل نمی‌کنند, بلکه به لطف آنها، محصولات در مکان مناسب، به مقدار مناسب و در زمان مناسب در دسترس مصرف کننده قرار می گیرند. علاوه بر این، شرکت های واسطه فعالیت هایی مانند توزیع و تدارکات، حمل و نقل، ذخیره سازی و مونتاژ محصول را نیز بر عهده دارند.

چرا کانال های توزیع در بازاریابی مهم هستند؟

بیشترین ارزش کانال های توزیع بازاریابی در قدرت آنها برای کمک به محصولات برندها برای دستیابی به مشتریان بیشتر است. به لطف این واسطه ها، شرکت ها می توانند فروش خود را افزایش دهند و برند آنها بزرگ و بزرگتر شود.

به عنوان یک قاعده کلی، شرکت ها یا تولیدکنندگان دانش یا ابزار لازم برای ایجاد شبکه های توزیع خود را ندارند، بنابراین باید به واسطه هایی که قبلاً شبکه گسترده ای از تماس ها را تشکیل داده اند و پتانسیل بیشتری برای دسترسی به مصرف کنندگان دارند، تکیه کنند.

انواع کانال های توزیع

همانطور که گفته شد، یک شرکت می تواند بین کانال های بازاریابی یا توزیع مختلف یکی را انتخاب کند. در کل، 5 کانال ممکن وجود دارد.

کانال اختصاصی توزیع

علاوه بر تولید کننده، تنها واسطه در این نوع کانال توزیع خرده فروش است که محصول را به مشتری نهایی می فروشد. این یک روش بسیار کارآمد و کاملاً اقتصادی برای فروش است، زیرا واسطه های زیادی در این فرآیند دخیل نیستند.این روش به طور گسترده در بخش هایی مانند مد، مبلمان و خودرو استفاده می شود.

در مقایسه با سایر کانال های توزیع بازاریابی، چندین مزیت از جمله کنترل بهتر منابع و مدیریت سریع محصول دارد.

کانال توزیع فشرده

برخلاف کانال قبلی،در این روش شرکت از تعداد زیادی عمده فروش و خرده فروش برای تبلیغ محصول خود استفاده می کند.

کانال هدفمند

مشابه قبلی است، اما در این کانال توزیع بازاریابی انتخابی، شرکت عمده فروشانی را که می خواهد با آنها همکاری کند، با دقت انتخاب می کند.

محصولاتی مانند اسباب بازی، غذا یا دارو معمولاً از طریق این نوع کانال توزیع می شوند.

کانال دایرکت یا مستقیم

در این حالت، تولید کننده محصول را مستقیماً بدون هیچ واسطه ای به مصرف کنندگان تحویل می دهد. فروشگاه‌های خرده‌فروشی متعلق به برند، سفارش پستی یا فروش تلفنی سرد از جمله راه‌هایی هستند که کسب‌وکارها با کانال توزیع مستقیم از آن طریق به مخاطبان خود دسترسی پیدا می‌کنند.

به دلیل عدم وجود واسطه، یکی از مقرون به صرفه ترین کانال های توزیع بازاریابی است. با این حال، هنگام بازاریابی محصولات متنوع و زیاد از نظر مقدار چندان روش مناسبی نیست.

چگونه بهترین کانال توزیع را انتخاب کنیم؟

در این مرحله، ممکن است از خود بپرسید که بهترین کانال توزیع بازاریابی یا تبلیغات چیست؟ برای انجام این کار، بهترین کار تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی است.

برای مثال، کانال‌های توزیع انتخابی توسط برندهایی استفاده می‌شود که می‌خواهند واسطه‌ها برای تبلیغ برند آماده باشند.

از سوی دیگر، کانال های توزیع انحصاری یا غیرمستقیم توسط شرکت هایی استفاده می شود که محصولی را به بازار عرضه می کنند که نیاز به فرآیند فروش تخصصی یا امکانات فیزیکی خاص دارد. برای این نوع برند، انتخاب خود فروشنده ها یا خرده فروشان سودمندتر است، زیرا برند می تواند فعالیت آنها را بهتر کنترل کند. این نوع توزیع زمانی بسیار رایج است که شرکت قصد دارد محصولات خود را به عنوان کالای لوکس یا انحصاری به فروش برساند.

از سوی دیگر، توزیع فشرده معمولاً زمانی استفاده می‌شود که کالاهایی که به بازار عرضه می‌شوند ارزش بالایی نداشته باشند، اما تقاضای بالایی از سوی مصرف‌کنندگان داشته باشند. این نوع توزیع باید به گونه ای انتخاب شود که تا حد امکان در فروشگاه ها یافت شود.

به خاطر داشته باشید که هر چه تعداد واسطه های شما کمتر باشد، کنترل بیشتری روی محصول خود خواهید داشت. با این حال، این ممکن است همیشه بهترین گزینه شما نباشد. همیشه همه بازارها را ارزیابی کنید و شرکت های واسطه ای را که می خواهید با آنها کار کنید، تجزیه و تحلیل کنید.

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *