کسب و کار اینترنتی

از تخصص خود در اینترنت کسب درآمد کنید

از تخصص خود در اینترنت کسب درآمد کنید

همه دانش، استعداد، مهارت و یا تخصصی در یک یا چند حوزه داریم. شاید هدف شما این باشد که برای مثال با رفتن به یک دانشگاه آن تخصص را حرفه‌ای تر دنبال کرده و آن را در دنیای واقعی به‌کار بگیرید. اما آیا می‌دانستید که هم‌اکنون می‌توانید از طریق همان تخصص و مهارت در اینترنت مشغول فعالیت و کسب درآمد شوید؟ در این مقاله قصد دارم راه‌‌ و روش درآمدزایی از طریق مهارت و تخصص‌ فردی را به‌شما آموزش دهم. امروزه در اینترنت برای هر حوزه کاری و موضوعی، راهی برای فعالیت و درآمدزایی است و اگر شما آماده هستید، می‌توانید از همین امروز شروع کنید. در ادامه با سایت زرگراف همراه باشید.

 

چگونه تخصص و مهارت خود را بشناسیم؟

همه ما استعداد، دانش و مهارتی داریم که ما را از دیگران متمایز می‌کند. از سوی دیگر می‌توان این جمله را جور دیگری عنوان کرد. همه ما تخصص و مهارتی داریم که بقیه به آن نیاز دارند. اگر شما برنامه‌نویسی اندروید می‌دانید، کسی که به‌دنبال اپلیکیشن است به سراغ شما می‌آید. اگر سرعت تایپ بالایی دارید، دانشجوها و یا افرادی که می‌خواهند از روی مقاله‌ای مکتوب استفاده کنند، نیاز به مهارت شما دارند. هر مهارتی دو ویژگی دارد. اول اینکه اگر به‌ آن علاقه داشته باشید، می‌توانید آن را فرا بگیرید و دوم اینکه کسانی که آن مهارت را نمی‌دانند، قطعا به کمک شما نیاز دارند. اولین قدم برای شناسایی این مهارت‌ها با کاغذ و قلم برداشته می‌شود. شما باید ابتدا کارهایی که در انجام آنها مهارت دارید را یادداشت کنید. در این مقاله قصد داریم همه‌نوع مهارت را آنلاین کنیم، پس اگر حتی آشپزی و خیاطی مهارت شما است، آن را هم یادداشت کنید.

وقتی دایره فعالیت‌ها و مهارت‌های خود را مشخص کردید، می‌توانید آن را جمع‌و‌جور تر کرده و یا به‌بیان دیگر به‌آن چارچوب دهید. وقتی مهارت‌های شما در چارچوب خاصی قرار بگیرند، یعنی حوزه کاری شما مشخص شده و حال بهتر می‌توانید در آن فعالیت کنید. شاید بسیاری اصلا در همین مرحله ناامید شوند و بگویند که هیچ مهارت و ایده‌ای برای آن ندارند. اول اینکه امکان ندارند شما تخصصی نداشته باشید. بالاخره شما حداقل‌های کار با کامپیوتر و یا اینترنت را می‌دانید و شاید باورتان نشود که همچنان در قرن ۲۱، نه‌تنها در ایران، بلکه در همه‌جای دنیا آموزش‌های ابتدایی کامپیوتر و اینترنت طرفدار داشته و مخصوصا سالمندان از آن‌ها استفاده می‌کنند.

چگونه تخصص و مهارتی را بدست آوریم؟

شاید شما تخصصی داشته باشید، اما علاقه‌ای به اجرا و فعالیت در آن حوزه نداشته باشید. مشکلی نیست. بالاخره علاقه به یک موضوع و یا حوزه کاری که سر‌رشته‌ای از آن ندارید، می‌تواند در آینده تبدیل به حوزه کاری شما شود. خوشبختانه در دورانی زندگی می‌کنیم که می‌توان از طریق اینترنت، به اطلاعات بسیاری در همه زمینه‌ها دسترسی داشت. مخصوصا در وب انگلیسی، برای بیشتر حوزه‌ها کاری – حتی مشاغل و مهارت‌های تخصصی مانند علوم پزشکی- مقاله‌های آموزشی بسیاری وجود دارد. حوزه‌های فنی که به دنیای آی‌تی مربوط می‌شوند که جای خود دارد.

در وب‌ فارسی هم می‌توانید اطلاعات کاملی را در مورد مسایل این‌چنینی بدست آورید. جدا از آموزش‌های پراکنده رایگان، کتاب‌های الکترونیک و دوره‌های آنلاینی هم برگزار می‌شود که در آنها می‌توانید با موضوعاتی مانند طراحی وب، برنامه‌نویسی، کد نویسی و طراحی قالب، طراحی اپلیکیشن، طراحی گرافیک و… آشنا شوید. از همین رو نداشتن ایده برای شروع و یا نداشتن تخصص و مهارت، دلیل خوبی برای وقفه‌ انداختن نیست و باید هرچه سریع‌تر دست به‌کار شوید، زیرا همیشه دیر است و یکی از قبل از شما کار مشابهی را شروع کرده. لازم نیست که اولین باشید، سعی کنید در یک حوزه، بهترین بوده و تمام تلاش خود را برای موفقیت بکنید.

چه‌کسانی می‌توانند از تخصص خود در اینترنت کسب درآمد کنند؟

در یک کلمه؛ همه. هر کسی می‌تواند تخصص خود را در اینترنت به‌کار گرفته از آن به‌شیوه‌های مختلف درآمد داشته باشد. اما برای توضیح دادن در مورد مدل‌های خاص اشخاصی با ویژگی‌های زیر را با هم بیشتر بررسی می‌کنیم.

دانش‌آموزان

اگر یک نوجوان هستید که هم‌اکنون در دوران تحصیل دبیرستان خود است، فرصت خوبی برای یادگیری دارید. شما هنوز دغدغه کسب و کار ندارید و تحت پوشش خانواده هستید. شما در این دوران می‌توانید مهارت‌های فردی و درآمدزایی مانند، طراحی وب، برنامه‌نویسی و طراحی گرافیک را یاد بگیرید. به‌عنوان دانش‌آموز که باید حواسش و درس باشد، در زمان‌های تعطیلات و آخر هفته‌ها می‌توانید زمانی را اختصاص به یادگیری مهارت کنید. همچنین تابستان بهترین زمان، برای مدیریت زمان است. وقت شما ۲۴ ساعت خالی بوده و اگر حتی می‌خواهید برای کنکور آماده شوید، می‌توانید صبح‌ها و ظهر به‌پای درس نشسته و در شب به‌دنبال یادگیری تخصص‌هایی باشید. برای اینکه بتوانید تخصص و مهارت‌های خود را پرورش داده و از آنها بهتر استفاده کنید، می‌توانید در همین سن پروژه گرفته و به‌عنوان یک فریلنسر فعالیت کنید.

دانش‌جویان

وقتی به دانشگاه می‌روید، در زمان‌های مشخص طبیعتا باید در کلاس حاضر شوید ولی بقیه روز را می‌توانید برای کارهای دیگری استفاده کنید. بسیای از افراد از این دوران معمولا چهار ساله، به‌دنبال کاری پاره‌وقت برای بدست آوردن کمک هزینه هستند. دانش‌جویان شاید بهترین و با‌ انگیزه‌ترین افراد در بین گروه‌هایی باشند که امروز قصد معرفی آنها را دارم. این افراد دیگر به‌صورت جدی وارد اجتماع شده و واقعیت زندگی را بهتر درک می‌کنند. دانش‌جویان در دروان تحصیل دغدغه درآمدزایی داشته و سعی می‌کنند که مستقل شوند. از همین رو این افراد انگیزه کافی برای استارت زدن و تلاش را دارند. زمان دانشگاه هم در مدت چهار سال، به‌خوبی می‌تواند شما را برای یک کار جدی و اصلی در آینده آماده کند. در این مدت می‌توانید راه‌های مختلف را تست کرده و حتی چندین بار شکست بخورید اما هیچ اشکالی ندارد زیرا همچنان فرصت دارید. اما مسئله اصلی در این مقاله، صرفا راه‌اندازی و موفقیت در کسب و کار اینترنتی نیست، بلکه می‌خواهیم راه درآمدزایی –حدالامکان- سریع را به‌شما معرفی کنیم.

افراد خانه‌دار

زنان و مردانی که ساعات مشخصی در طول روز، به‌واسطه کار همسرشان، در خانه تنها هستند هم جز افرادی هستند که می‌توانند از این زمان خود برای کسب و کاری استفاده کنند. وقت گذاشتن روزانه حتی ۴ ساعت هم می‌تواند شما را به‌نتیجه دلخواه برساند. بستگی دارد که قصد دارید چه‌کاری انجام دهید. اگر از گذشته مهارتی را داشته‌اید، پس از آن استفاده کنید و اگر هم فرصت و توانش را دارید بخشی از زمان را به مطالعه و آموزش اختصاص داده و مهارتی را یاد بگیرید. شما به‌سادگی و به‌آسانی می‌توانید در خانه از طریق تولید محتوا و یا پروژه گرفتن درآمدزایی برای خود داشته باشید.

کارمندان اداری

در ابتدا گفتم که هرکس! حتی کارمندانی که شاید از صبح تا عصر در فضای کاری خود باشند هم می‌توانند با کمی تلاش، راه درآمدزایی حتی بهتر از شغل اصلی، را باز کنند. کارمندان معمولا از حقوق خود گله دارند و با توجه به زمانی که برای آن صرف می‌کنند، باز هم نیاز به کمک‌خرجی دارند. اینترنت شما را به میلیون‌ها کاربر متصل می‌کند و می‌توانید مهارت‌هایی که بلد هستید را به آنان یاده و در مدل‌هایی که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم، کسب درآمد داشته باشید.

بررسی مدل‌های درآمدزایی از طریق مهارت و تخصص

در ادامه باهم به بررسی چند روش برای درآمدزایی سریع از طریق مهات و تخصص‌های شما خواهیم پرداخت. نکته مهم در این مقاله این است که حال قصد نداریم، به‌شما بگوییم بروید از ابتدا یک کسب و کار اینترنتی را راه‌اندازی کنید ولی در برخی روش‌ها داشتن حداقل یک وب‌سایت و یا فروشگاه اینترنتی لازم است.

فروش محصول به‌صورت آنلاین

اولین راه که شما را سریع به درآمد مستقیم می‌رساند، فروش محصول است. چه محصولات فیزیکی و چه محصولات دانلودی در اینترنت. شما در اینترنت از طریق‌ کانال‌های مختلفی مانند، وب‌سایت، همکاری با فروشگا‌های اینترنتی، فروشگاه‌ساز‌ها و.. محصولات خود را به‌فروش برسانید.

طبیعتا در این مدل کسب درآمد هدف ما به‌کار گیری تخصص شماست. این روش کسب درآمد به‌درد افرادی می‌خورد که هنری در ساخت چیزی دارند. برای مثال درست کردن پیکسل، جاکلیدی، انواع بافتنی، عروسک و… مواردی است که افرادی توانایی ساخت آنها را دارند. شما به‌این طریق می‌توانید بر روی محصول خود قیمت گذاشته و آنها را در اینترنت مستقیما به دست مشتری برسانید. تنها کافی است یکی از کانال‌های فروش را انتخاب کرده، از محصول عکس گرفته و پس از ثبت سفارش آن را از طریق پست برای مشتری ارسال کنید.

 

فریلنسر شوید و پروژه بگیرید

آزادکاری و یا همان فریلنسر بودن، مدلی است که مستقیما با تخصص و مهارت شما سر و کار دارد. در سایت‌های فریلنسری شما می‌توانید تخصص‌ها و مهارت‌های خود را انتخاب کنید. کارفرماهایی هم در این سایت‌ها ثبت‌نام کرده و به‌دنبال افرادی برای پروژ‌ه‌های خود می‌گردند. سایت‌های فریلنسری شما را مستقیما به کارفرما متصل می‌کند و می‌توانید پیشنهادهای خود برای آنان ارسال کنید. در این مورد هر تخصصی که به‌صورت آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند برای شما درآمدزایی خوبی داشته باشد. شما در هر زمان که وقت داشتید می‌توانید از این طریق پروژه گرفته و در زمان تعیین شده آن را تحویل بدهید. دانش‌آموزان، دانش‌جوها و افراد خانه‌داری که تخصص‌هایی مانند برنامه‌نویسی، طراحی اپلیکیشن و سایت ، تولید محتوا، طراحی گرافیک، انیمیشن و… را بلد باشند، می‌توانند به‌راحتی در سایت‌های فریلنسری پروژه دریافت کنند. در ایران هم نمونه‌های پرمخاطبی مانند پونیشا و پارس‌کدرز وجود دارد که با ثبت‌نام در آنها می‌توانید پروژه متناسب با مهارت خود را پیدا کنید.

آموزش دادن تخصص خود

شاید بتوان درآمدزا ترین مدل این مقاله را همین بحث آموزش دادن دانست. آموزش دادن تخصص و مهارت خود به دیگران به‌دلیل اینکه ساختار منظم‌تر و ثابتی دارد، می‌تواند شما را به درآمدهای بسیار بالا برساند. البته شما از طریق سایر کانال‌ها مانند، رسانه‌های اجتماعی و بلاگ‌ها هم می‌توانید این مورد را انجام دهید اما اگر یک برنامه بلند‌مدت و درست‌حسابی برای آینده خود دارید و می‌خواهید از طریق اینترنت درآمد کسب کنید، توصیه من به‌شما این است که این مورد انتخاب کنید. شرط اول پیاده کردن این طرح داشتن یک وب‌سایت اینترنتی است.

آموزش دادن و کار در حوزه آموزش به‌این صورت است که شما با راه‌اندازی یک وب‌سایت در مشغول تولید محتوا می‌شوید. تولید محتوا شما به‌قدری باید با کیفیت و کامل باشد که در حوزه کاری خود بتوانید شناخته شوید. در مرحله بعد باید با تولید محصولات آموزشی، کاربران را ترغیب به خرید آنها کنید. برای مثال شما وردپرس را به‌صورت کامل بلد هستید. اگر یک وب‌سایت وردپرسی راه‌اندازی کنید که درمورد همه قسمت‌های آن مقاله داشته باشد، می‌توانید کاربران بسیاری را جذب وب‌سایت خود کنید و سپس محصولات حرفه‌ای در مورد وردپرس، مانند آموزش پیاده کردن فروشگاه اینترنتی بر روی وردپرس، امنیت وردپرس و… را به‌صورت حرفه‌ای در قالب محصولات آموزشی به‌فروش برسانید. این مدل برای هر تخصصی جواب می‌دهد و می‌توانید روی آن حساب کنید. البته همانطور که به‌نظر می‌رسد، کمی روند کار طولانی بوده و در این مدل نمی‌توانید به درآمد سریع برسید.

وارد شدن به حوزه آموزش بیشتر به‌درد کسانی می‌خورد که می‌خواهد به‌عنوان کار اصلی روی آن تمرکز کنند، زیرا زحمت زیادی دارد اما وقتی به‌نتیجه برسد، قطعا از کار خود پشیمان نمی‌شود. از همین رو افراد عادی که به‌دنبال راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی هستند می‌توانند از این کار استقبال کنند. همچنین در لیست افراد معرفی شده، دانش‌جویان و افراد خانه‌دار، به‌دلیل داشتن زمان، می‌توانند وارد این حوزه شوند. تولید محتوا در حوزه آموزش و فروش محصولات آموزشی، بسیار مدل درآمدزایی است و اگر بر روی آن تمرکز کرده و وقت خود را برای آن بگذارید، می‌توانید در یک دوره یک تا دو ساله –بسته به میزان فعالیت- به‌ درآمد قابل‌توجهی برسید. مزیت اصلی این کار علاوه بر درآمدزایی فوق‌العاده، این است که شما کاری که در آن تخصص داشته و به‌آن علاقه دارید را آموزش می‌دهید. همچنین فکر نکنید که این مدل پایانی دارد، وقتی در حوزه آموزش وارد شوید، نباید فقط آموزش دهید، بلکه باید حرفه‌ای‌تر روی خودتان سرمایه‌گذاری کرده و خودتان هم آموزش ببینید تا بتوانید محتوا و محصولات بیشتر و با کیفیت‌تری را در سایت قرار دهید.

رسانه‌های اجتماعی

یکی دیگر از کانال‌های کسب درآمد از طریق تخصص و مهارت، رسانه‌های اجتماعی است. فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام همواره بسترهای مناسبی برای فعالیت‌های تجاری بوده‌اند. اما امروزه در ایران تنها اینستاگرام می‌تواند برای شما مفید باشد. پیش‌تر پیام‌رسان تلگرام هم در ایران پرمخاطب بود و همچنان هست اما اگر می‌خواهید کار را بر این بستر آغاز کنید، توصیه من همان اینستاگرام است . در این رسانه‌های اجتماعی شما می‌توانید از رشته هنری خود کسب درآمد کرده و یا همانند سری مدل‌های امروزی، صفحات طنز، اخبار و ویدیو راه بیاندازید. بستگی به‌خود شما دارد. اگر نقاش هستید، می‌توانید عکس کارهای‌تان را گرفته و در اینستاگرام قرار دهید و سفارش بگیرید. این مدل درآمدزایی، روشی است بر اساس داشتن یک هنر و یا مهارت و این مدل مدنظر ما در این مقاله است. وگرنه گذاشتن و جمع‌کردن ویدیوهای طنز و اخبار در این رسانه‌ اجتماعی هیچ مهارت و تخصصی نمی‌خواهد.

شما محصولات و خدمات خود را می‌توانید در اینستاگرام قرار داده و سپس از طریق هشتگ‌ها، شبکه‌سازی کنید. این مورد بسیار اهمیت دارد و از این طریق می‌توانید با کسب و کارهای مشابه خود آشنا شده و خود را به آنها نیز معرفی کنید. این مدل از کسب درآمد از طریق مهارت در رسانه‌های اجتماعی، بیشتر به‌درد افراد خانه‌دار می‌خورد که شاید خیلی وقت راه‌اندازی یک بستر مناسب از طریق وب‌سایت را نداشته باشند. نکته دیگر این است که باید بدانید، مخاطبان شما چه‌ کسانی هستند. برای مثال یک خانم خانه‌دار می‌تواند در زمینه آشپزی، ویدیوها و آموزش‌های خود را در صفحه‌اش قرار دهد. طبیعتا افرادی مشابه این شخص، در وب‌سایت‌ها به‌دنبال این موارد نیستند و اغلب‌ آنها هم در اینستاگرام درحال جستجو پیج‌ها می‌باشند.

تولید حرفه‌ای ویدیو و پادکست

اینترنت در گذشته و حتی زمان ‌حال بیشتر به متن وابسته بوده است. یعنی وب‌سایت‌ها محتوا متنی تولید می‌کردند و همین الان هم خودتان در حال خواندن یک مقاله متنی هستید. ولی روز به‌روز با دسترسی مردم به اینترنت پر سرعت و رسانه‌های اجتماعی متمرکز، اهمیت ویدیو بیشتر شده است. در رسانه‌های اجتماعی امروزه بیشتر این ویدیوها هستند که بازدید بالایی دارند. یوتیوب بستر بسیار مناسبی برای فعالیت ویدویی است. خود این رسانه‌اجتماعی اشتراک‌گذاری ویدیو به کانال‌های پربازدید خود بر اساس تعداد بازدید واقعی، پول می‌دهد و بسیاری از یوتیوبرها –بدون تبلیغات- تنها از این طریق درآمدزایی می‌کنند. تولید محتواهای حرفه‌ای ویدیویی کار کمی سخت‌تری است اما سختی آنها تنها در مرحله اول است. یعنی شما نیاز به دوربین، میکروفون و یک فضا و یا پرده سبز، دارید اما پس از تست و ظبط اولیه، دیگر کارتان راحت می‌شود و تنها کافی است در زمینه موردنظر خود فعالیت کنید. آموزش دهید، معرفی کنید، اطلاع‌رسانی کنید. بسیاری مدل برای این کار وجود دارد.

کافی است به یوتیوب رفته و ویدیوهای یوتیوبرهای حرفه‌ای را نگاه کنید تا کار دستتان بیاید. حتما در این مورد مقاله‌ای در سایت منتشر خواهیم کرد. اما شاید بگویید که یوتیوب در ایران طرفدار مانند سایر کشورها ندارد و همچنین فیلتر است. درست است در این مقاله صرفا یوتیوبر شدن مدنظر نبوده، بلکه عنوان تولید حرفه‌ای ویدیو را داده‌ایم. شما می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی مرسوم در ایران مانند اینستاگرام استفاده کنید. با اضافه‌شدن قابلیت بخش تلویزیون IGTV یه این رسانه‌ اجتماعی می‌توانید از آن به‌عنوان منبع انتشار استفاده کنید. البته توصیه می‌شود حتما از یوتیوب و یا حداقل آپارات برای یک منبع مشخص و ثابت هم استفاده کنید. مدل درآمدزایی شما هم به این صورت خواهد بود که با جذب مخاطب می‌توانید در ویدیوها از محصول و یا برندی تبلیغ گرفته و در ویدیو نام آنها را بیاورید و یا در صفحه خود از کسب و کارهای مشابه و مرتبط تبلیغ بگذارید. این مدل تنها برای ویدیو نبوده و همزمان می‌توانید بر روی پادکست‌ها و فایل‌های صوتی هم کار کنید. البته امروزه ویدیو مرسوم‌تر است اما توصیه می‌شود، ویدیوهای خود را به‌گونه کار کنید، که بشود صوت آن را جدا کرده و به‌صورت یک فایل منتشر کرد.

آینده این مدل کسب و کار چگونه است؟

اگر شما مدل‌هایی مانند آموزش را انتخاب کنید، می‌توانید با گسترش و ادامه فعالت در یک بازه‌زمانی، آن را تبدیل به حرفه‌ اصلی خود بکنید. فرض کنید که برای مثال طراحی با فتوشاپ را به‌صورت کامل بلد هستید، با آموزش دادن و استفاده از یک وب‌سایت و فروش محصولات می‌توانید درآینده کاملا روی آن به‌عنوان شغل و حرفه‌ای اصلی حساب کنید. حتی اگر در رسانه‌های اجتماعی هم بخواهید ویدیوهای خود را منتشر کنید، با مطرح شدن، می‌توانید در یک حوزه خاص تبدیل به یک فرد تاثیرگذار شوید.

مدل پیشنهادی کسب درآمد از طریق تخصص و مهارت

اما مدل پیشنهادی و تقریبا اثبات شده برای کسب درآمد، وارد به حوزه آموزش است. ابتدا باید مطمئن شوید که در حوزه فعالیت موردنظرتان، تخصص دارید. اگر هم تا حدودی با یک موضوع آشنا هستید، می‌توانید ابتدا بر روی یادگیری خودتان وقت گذاشته و سپس کار آموزش را شروع کنید. شما با راه‌اندازی یک وب‌سایت می‌توانید در زمنیه فعالیتتان مقاله نوشته و منتشر کنید. راه‌اندازی یک وب‌سایت آموزشی نه‌تنها اعتبار دارد، بلکه می‌توانید در آن از همه کانال‌های درآمدزایی استفاده کنید.

شما با راه‌اندازی یک وب‌سایت آموزشی، یک سایت مرجع برای خود می‌سازید و با یک برنامه مشخص روی آن کار می‌کنید. سپس می‌توانید خودتان وارد کار ویدیو شده و آموزش‌هایی را هم به ‌صورت ویدیو ظبط کرده و در رسانه‌های اجتماعی پخش کنید. از این طریق می‌توانید یک برند شکل داده و با رسانه‌های اجتماعی مخاطب برای سایت جذب کرده و برندسازی کنید. وقتی به‌این مرحله برسید، کاملا تبدیل به فردی شناخته در حوزه کاری خودتان می‌شوید. تا‌جایی که می‌توانید حرفه‌ای بر روی آموزش‌ها کار کنید و آنها را در سایت قرار دهید، سپس لازم است که در آینده با تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید، تا بتوانید کسب و کار خود را رونق دهید. همه این مراحل زمان می‌خواهد و اگر تصمیمی جدی برای شروع کار دارید و می‌خواهید رسیدن به استقلال مالی را تجربه کنید، توصیه می‌کنم، وقت‌ گذاشته، دانسته‌های خود را کامل کنید و سپس آنها به دیگران که به آن نیاز دارند، آموزش دهید.

حوزه آموزش بهترین راه برای کسب درآمد از طریق تخصص است. زیرا شما چیزی را یاد می‌دهید و در فضای آن فعالیت می‌کنید، که آن را دوست داشته و به‌آن علاقه دارید. علاقه به‌کار و این نوع فعالیت رضایت شغلی شما را بالا برده و بهتر بقیه‌اش را از روانشناسان بپرسید  ولی همین عمل بر روی زندگی و کیفیت زندگی شما تاثیر مهمی خواهد داشت.

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *