سئو

آموزش سئو داخلی (قسمت اول)

سئو داخلی آموزش سئو سایت

آموزش سئو داخلی (قسمت اول)

سئو داخلی که از آن با عنوان های On-Site SEO و On-Page SEO نیز یاد میشود، به مجموعه اقداماتی اطلاق می گردد که با استفاده از بهینه سازی عناصر یک سایت، موجب افزایش رتبه و ترافیک سایت از موتورهای جستجو شوید. منظور از سئو داخلی ،هم بهینه سازی محتوا هم کدهای HTML و همچنین لینک سازی داخلی وب سایت است

بهینه سازی URL هر صفحه از سایت

اولین موردی که باید در سئو داخلی رعایت شود، این است که از آدرس کوتاه و مختصر و مرتبط با محتوای صفحه تان استفاده کنید تا از نظر گوگل، سئو فرندلی (friendly) باشد. همچنین دقت کنید که ۳ تا ۵ کلمه اول در آدرس صفحه، طبق گفته گوگل ارزش و اهمیت بیشتری از نظر سئو دارند ، بنابراین سعی کنید از کلمات کلیدی هدف خود در اینجا استفاده کنید.برای مثال:

سئو

سئو عنوان (Title) صفحه و تگ های h1 و h2 و...

بهتر است کلماتی را که هدف سئو داخلی سایت شما می باشد را در ابتدای عنوان صفحه بیاورید. زیرا هرچقدر یک کلمه کلیدی به ابتدای عنوان نزدیک تر باشد، از نظر گوگل ارزش بیشتری به آن داده می شود.

استفاده از کلمات مناسب و جذاب برای مخاطب در عنوان صفحه

بهتر است اگر قصد فروش محصول یا معرفی خدمات خود را دارید از کلمات و عباراتی مانند “سریع” ،  ” آسان ” ،  “رایگان” ، “بهترین ” ، “ارزانترین” ، ” نقد و بررسی”  و… در عنوان صفحه استفاده کنید، با این کار مخاطب را ترغیب میکنید که در نتایج جستجو روی لینک سایت شما کلیک کند.

عنوان مطالب و صفحات را داخل تگ h1 قرار دهید

یکی از اثرگذارترین و مهمترین گزینه ها برای سئو داخلی ، بهینه کردن عنوان مطالب و صفحات است. اکثر سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس و جوملا (که راه اندازی وب سایت بدون دانش برنامه نویسی را آسان کرده)، تیتر اصلی صفحه شما را داخل تگ h1 قرار میدهند اما این احتمال وجود دارد که قالب سایت شما در این مساله تغییراتی به وجود بیاورد. زیرا بعضی از قالبها ممکن است از نظر سئو بهینه نباشند و قالب فقط سایز عنوان صفحه را بزرگ کند، بنابراین کد صفحات سایت خود را بررسی کنید تا از این مساله اطمینان حاصل کنید که عنوان حتما داخل تگ h1 باشد.

از تگ h2 و h3 برای عنوان های دیگر صفحه استفاده کنید

از تگ H1 فقط یکبار و برای عنوان اصلی صفحه استفاده شود و برای سایر عنوانهایی که در صفحه وجود دارد از تگهایی مثل h2 و h3 استفاده کنید و کلمات کلیدی هدف را در آنها به کار ببرید و همیشه سعی کنید بعد از استفاده از تگ های هدینگ مثل h1 ، h2 و یا h3 حداقل یک خط متن قراردهید که تا حد امکان آن متن با خود هدینگ مرتبط باشد.

از کلمه کلیدی مورد نظر خود حداقل یک بار در ابتدای متن استفاده کنید

منظور ما از به کار بردن کلمه در ابتدا، این نیست که حتما باید اولین کلمه به کار رفته در شروع متن همان کلمه کلیدی مورد هدف ما باشد، بلکه میبایست کلمه کلیدی مورد نظر حتما در میان ۱۰۰ کلمه اول متن وجود داشته باشد تا سئو داخلی بهبود یابد. در واقع بهتر است برای متن مقدمه ای طولانی ننویسیم تا استفاده از کلمه کلیدی بیش از حد به تعویق نیفتد.

کلمه کلیدی

طراحی ریسپانسیو ( واکنشگرا ) برای سایت

واکنشگرا

سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا، به سایتی میگویند که نسبت به سایز صفحه نمایش دستگاه مورد استفاده  کاربر واکنش نشان دهد، یعنی قالب سایت ، کادر بندی ها و ترتیب قرار گیری جملات به گونه ای جمع شود ، گسترش یابد یا جابه جا شود که در صفحه نمایش با اندازه های مختلف ، سایت به راحتی قابل مشاهده باشد. ریسپانسیو بودن سایت در سئو مساله مهمی محسوب میشود و باید از همان ابتدای طراحی سایت و انتخاب قالب مورد توجه قرار گیرد. زیرا واکنشگرا بودن صفحات در رتبه سایت تاثیر گذار است و گوگل رسما این موضوع را تایید کرده که سایتهایی که طراحی ریسپانسیو نداشته باشند را به نتایج پایین می فرستد. همچنین اخیرا گوگل اعلام کرده در صورت ریسپانسیو بودن، سایت شما، در جستجو هایی که از طریق دستگاه های موبایلی انجام می شود، زودتر ایندکس می شوند و این اهمیت ریسپانسیو بودن سایت را به خوبی نشان می دهد.

گوگل به وب سایت های ریسپانسیوعلاقه دارد؛ زیرا طبق  الگوریتم های گوگل و آپدیت های آن ، مواردی مثل تجربه کاربر در استفاده از یک وب سایت ، مدت زمان سپری شده یک کاربر در آن و نیز Bounce rate آن از اهمیت زیادی دارد و از آنجا که حدود ۴۰ درصد از کاربران اینترنت از تلفن های هوشمند و تبلت برای جست و جو در استفاده میکنند، اهمیت طراحی ریسپانسیو برای یک وب سایت مشهود است.

* نرخ پرش یا  bounce rate

اگر سایتی در نتایج بالای گوگل باشد ولی طراحی سایت ریسپانسیو نداشته باشد نرخ پرش آن در موبایل و تبلت افزایش خواهد یافت. یعنی زمانی که شخصی با تلفن همراه خود عبارتی را در گوگل جست و جو میکند و بر روی سایت شما کلیک میکند ، اگر سایت شما ریسپانسیو نباشد و مشاهده و بازدید از آن برای کاربر سخت باشد بلافاصله روی دکمه ی برگشت کلیک میکند واز سایت شما خارج میشود و تکرار این اتفاق باعث کاهش رتبه ی شما در نتایج گوگل خواهد شد.

تاثیر سرعت لود شدن صفحات سایت در سئو داخلی

یکی دیگر از موارد سئو داخلی سرعت لود شدن صفحات است. گوگل صراحتا اعلام کرده که سرعت باز شدن صفحات سایت ، تاثیر مستقیم در رتبه سایت و بهبود سئو و بهینه سازی سایت دارد. بهترین حالت این است که زمان بارگذاری کامل هر صفحه از سایتتان بیشتر از ۴ ثانیه طول نکشد ( البته این بهترین حالت ممکن است ، اما بین ۴ تا حداکثر۶ ثانیه هم قابل قبول است ) بهینه سازی سایت برای افزایش سرعت ، شامل موارد فراوانی می شود. در ادامه به چند راه ساده برای افزایش سرعت سایت اشاره میکنم:

لودینگ

1. کم کردن حجم تصاویر به صورتی که کیفیت تصاویر کاهش محسوسی نداشته باشند .

2. استفاده از هاست های سریع و قدرتمند: یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده سرعت سایت ، هاستی است که از آن استفاده می کنید. مطمئنا نباید از یک هاست معمولی انتظار معجزه داشته باشید، اما استفاده از یک سرور مجازی اختصاصی برای میزبانی سایت خود یا یک هاست درجه ۱ تاثیر بسیار زیادی در سرعت سایت شما خواهد داشت.

3. CDN ها و افزونه های کش، تاثیر مثبت و خوبی در سرعت باز شدن صفحات دارند. اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکنید با استفاده از افزونه های افزایش سرعت سایت نیز می توانید تغییر رتبه محسوسی در رتبه سایت خود ببینید.

4. سرعت سایت یکی از موارد بسیار مهم در بهینه سازی سایت و سئو داخلی صفحات سایت است و یکی از اولین کارهایی که باید در آنالیز سایت انجام دهید، بررسی سرعت باز شدن سایت است.

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *