آموزش بازاریابی

بازاریابی ناب چیست؟ 10 تکنیک برای کاهش هزینه بازاریابی

بازاریابی ناب چیست؟ 10 تکنیک برای اجرای بازاریابی کم هزینه

تقریباً همه بخش های بازاریابی یک هدف مشترک دارند: به دست آوردن نتایج بیشتر با بودجه کمتر. به کارگیری اصول فلسفه ناب می تواند به شما در رسیدن به این امر کمک کند. بازاریابی ناب یک استراتژی است که خصوصاً برای استارت آپ ها و کسب و کارهای کوچک مناسب است، اما همه شرکت ها می توانند از به کارگیری اصول آن سود ببرند. در ادامه مرور می کنیم بازاریابی ناب چیست (Lean marketing) و مزایای آن چه هستند.

بازاریابی ناب چیست؟

بازاریابی ناب شامل ترکیب جنبه های مختلف بازاریابی برای ترویج محصولات و برندها به روشی موثر و انعطاف پذیر است تا هزینه ها را به حداقل برسانند.

مراحل اجرای بازاریابی ناب:

  • مشکلی را که مشتری می خواهد حل کند شناسایی کنید.
  • یک حداقل محصول مناسب (MVP) ایجاد کنید، یعنی ساده ترین راه حل ممکن برای تایید یک فرضیه برای حل مشکل. در حالت ایده آل، این راه حل باید حداقل هزینه را داشته باشد تا بتوانید با کمترین بودجه ممکن فرضیه خود را آزمایش کنید.
  • نتایج حداقل محصول مناسب خود را اندازه گیری کنید تا مشخص کنید که آیا نیازهای شما را برآورده می کند یا خیر.
  • به درس های آموخته شده توجه داشته باشید تا بتوانید آنها را در نسخه های بعدی پیاده سازی کنید.
  • این کار را تا رسیدن به راه حل نهایی تکرار کنید.

برای اجرای موفقیت آمیز این فلسفه، باید این سه اصل اصلی بازاریابی ناب را در ذهن داشته باشید:

  1. تحویل کمتر، اما به دفعات بیشتر و سریع‌تر: یعنی به جای به تاخیر انداختن تحویل‌ راه حل ها و محصولات تا زمانی که راه‌حل کاملا مناسبی داشته باشید، باید نمونه‌های اولیه را در مقیاس کوچک تعریف کنید و مرتباً آنها را آزمایش کنید تا مطمئن شوید در مسیر درست هستید.
  2. بدون اینکه سعی کنید چندین کار را همزمان انجام دهید، روی کار در حال انجام متمرکز بمانید.
  3. انعطاف پذیر باشید: استراتژی ناب به جای پایبندی سخت به برنامه ها، سازگاری مداوم با شرایط و منابع در حال تغییر را پیشنهاد می کند.

10 روش برای اعمال بازاریابی ناب در شرکت شما

1. بخش بندی مشتریان را بهینه کنید

بازاریابی ناب مبتنی بر کسب حداکثر نتایج از حداقل منابع است. برای انجام این کار، مهم است که فقط افرادی را که به احتمال زیاد به پیشنهاد شما علاقه مند هستند، هدف قرار دهید.

بنابراین، اولین گام در توسعه یک استراتژی بازاریابی ناب باید ایجاد یک پرسونا خریدار باشد، یعنی نمایه ای از مشتری ایده آل شرکت شما که شامل عواملی مانند موقعیت مکانی، جنبه های روانی، عوامل اجتماعی و جمعیت شناختی و نقاط درد مرتبط با برند شما باشد.

2. آزمایش انجام دهید

آزمایش یکی از اصول کلیدی بازاریابی ناب است. به جای ایجاد یک برنامه بازاریابی با تخصیص کانال از پیش تعریف شده، با تخصیص مقدار کمی از بودجه خود به چندین ایده شروع کنید و نتایج را با یکدیگر مقایسه کنید. امکانات زیادی وجود دارد، از جمله SEM و کمپین های تبلیغات شبکه های اجتماعی، مسابقات و قرعه کشی ها، افیلیت مارکتینگ و موارد دیگر.

3. به مشتریان خود گوش دهید

برای تشخیص اینکه چه چیزی موثر است و چه چیزی موثر نیست، بهترین روش این است که به مشتریان خود اجازه دهید این را به شما بگویند. نیازی به داشتن بودجه های کلان برای تحقیقات بازاریابی نیست، فقط به نظرات کانال های اجتماعی خود توجه کنید و هشدارهایی را تنظیم کنید تا از نظرات در مورد برند خود آگاه شوید. مهمترین چیز این است که مایل باشید از نظرات منفی درس بگیرید و برای نظرات مثبت سپاسگزار باشید.

4. یک پلتفرم با کیفیت ارائه دهید

بازاریابی ناب به جای تلاش برای “همه جا بودن”، تمرکز بر یک پلتفرم واحد است که واقعا برای کاربران ارزش به ارمغان می آورد.

هنگامی که کانالی را شناسایی کردید که کار می کند، زمان و تلاش خود را برای ایجاد محتوای با کیفیت و متمرکز بر نیازهای پرسونای خریدار خود اختصاص دهید.

5. از رسانه های اجتماعی استفاده کنید

شبکه های اجتماعی یک کانال عالی برای بازاریابی ناب هستند. شما می توانید به سرعت به نتیجه برسید و استراتژی خود را در لحظه تطبیق دهید.

6. محتوای خود را آزمایش کنید

بازاریابی محتوا به زمان و تلاش نیاز دارد، به خصوص با فرمت هایی مانند اینفوگرافیک، وبینارها یا کتاب های الکترونیکی.

بنابراین، قبل از ایجاد محتوای عمیق، به شدت توصیه می شود که تم ها و قالب های در مقیاس کوچک را آزمایش کنید. وبلاگ شما مکان ایده آلی برای این نوع آزمایش است. اگر مقاله ای در مورد یک موضوع خاص تعداد بازدیدها و نظرات زیادی را به خود جلب کند، نشانه آن است که ارزش وقت گذاشتن برای محتوای گسترده تر را دارد.

7. برای کوتاه مدت برنامه ریزی کنید

یک تقویم محتوا زمانی خوب کار می کند که سعی نکنید خیلی از قبل برنامه ریزی کنید. به این ترتیب، می توانید انعطاف پذیر باقی بمانید و مطابق با شرایط واکنش نشان دهید.

8. در لحظه سازگار شوید

وقتی شرایط تغییر می کند، برنامه ها نیز باید تغییر کنند. به همین دلیل است که موفق ترین برندها آنهایی هستند که می توانند پیام ها و کمپین های خود را با لحظه تطبیق دهند و ترسی از انحراف از برنامه اصلی ندارند.

9. از تبلیغات آنلاین برای انجام آزمایش ها استفاده کنید

پلتفرم هایی مانند Google Ads و Facebook Ads برای آزمایش مخاطبان مختلف، قالب ها، خلاقیت ها، صفحات فرود و موارد دیگر ایده آل هستند.

10. بر معیارهای مهم تمرکز کنید

اندازه گیری یک رکن کلیدی در بازاریابی ناب است. بنابراین، برای استفاده از آن در شرکت خود، باید بتوانید معیارهای بازاریابی دیجیتالی را تعریف کنید که واقعاً مهم هستند و با معیارهای بیهوده منحرف نشوید.

هنگام تنظیم یک آزمایش، به این فکر کنید که می خواهید به چه چیزی برسید و آن چگونه با اهداف کسب و کار شما مرتبط است.

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *